Παρασκευή 24 Ιανουαρίου 2020

Το κομποσχοίνι το αυτόματο όπλο κατά του διαβόλου,
είναι μια κληρονομιά, μια ευλογία, που μας έχουν αφήσει οι Άγιοι Πατέρες μας.


Το κομποσχοίνι: το αυτόματο όπλο κατά του διαβόλου
– Γέροντα, ποιά σημασία έχει το κομποσχοίνι;
– Το κομποσχοίνι είναι μια κληρονομιά, μια ευλογία, που μας έχουν αφήσει οι Άγιοι Πατέρες μας.
Και μόνo γι’ αυτό έχει μεγάλη αξία. Βλέπεις, σε κάποιον αφήνει ο παππούς του κληρονομιά ένα ασήμαντο πράγμα και το έχει μετά σαν φυλαχτό, πόσο μάλλον το κομποσχοίνι που μας το άφησαν κληρονομιά οι Άγιοι Πατέρες!
Παλιά, που δεν υπήρχαν ρολόγια, οι μοναχοί μετρούσαν την ώρα της προσευχής με το κομποσχοίνι, αλλά οι κόμποι του κομποσχοινιού ήταν απλοί.
Κάποτε ένας ασκητής έκανε πολύ αγώνα, πολλές μετάνοιες κ.λπ., και ο διάβολος πήγαινε και έλυνε τους κόμπους του κομποσχοινιού του. Έκανε-έκανε μετάνοιες ο καημένος και απέκαμε, γιατί δεν μπορούσε να τις μετρά, αφού ο διάβολος του έλυνε συνέχεια τους κόμπους. Τότε παρουσιάσθηκε Άγγελος Κυρίου και του δίδαξε πώς να πλέκη τους κόμπους, ώστε σε κάθε κόμπο να σχηματίζωνται εννέα σταυροί.
Ο διάβολος μετά, ο οποίος τρέμει τον σταυρό, δεν μπορούσε να τους λύση. Έτσι κάθε κόμπος του κομποσχοινιού έχει εννέα σταυρούς, που συμβολίζουν τα εννέα τάγματα των Αγγέλων.
– Γέροντα,
τί σημαίνουν οι τριάντα τρείς, οι πενήντα, οι εκατό και οι τριακόσιοι κόμποι που έχουν τα κομποσχοίνια;
– Μόνον ο αριθμός τριάντα τρία είναι συμβολικός· συμβολίζει τα τριάντα τρία χρόνια που έζησε ο Χριστός επάνω στην γή.
Οι άλλοι αριθμοί απλώς μας βοηθούν να μετράμε τις μετάνοιες που κάνουμε ή πόσες φορές θα πούμε την ευχή.
Ἁγιου Παϊσίου Ἁγιορείτου.



Καμμιά φορά, Γέροντα, όταν πάω να προσευχηθώ, έχω μέσα μου μια ανησυχία.
– Αν έχης ανησυχία εσωτερική ή νιώθης την καρδιά σου σκληρή, να ξέρης ότι κάποια αδελφή θα πλήγωσες και γι’ αυτό νιώθεις ένοχη. Αν της ζητήσης συγχώρηση, θα φύγη η ανησυχία.
– Η προσευχή, Γέροντα, δεν μπορεί να διώξη αυτήν την ανησυχία; Χρειάζεται οπωσδήποτε να ζητήσω συγχώρηση;
– Κοίταξε, αν στενοχωρήσης μια αδελφή, δεν μπορείς να το τακτοποιήσης αυτό μόνο με την προσευχή.
Πρέπει να πάς να της βάλης μετάνοια και να της ζητήσης συγγνώμη. Αν δεν βάλης μετάνοια στην αδελφή, και τριακόσιες μετάνοιες να κάνης στο κελλί σου, δεν πιάνουν.
Δεν τακτοποιούνται έτσι αυτά τα πράγματα.
«Πρώτον διαλλάγηθι τω αδελφώ σου»,20 λέει το Ευαγγέλιο, και ύστερα πρόσφερε το δώρο σου.
Εκτός εάν δεν μπορής να την βρής εκείνη την ώρα, αλλά έχης μετανοιώσει για το σφάλμα σου και είσαι αποφασισμένη, μόλις την συναντήσης, να της ζητήσης συγγνώμη· τότε η προσευχή σου γίνεται δεκτή από τον Θεό.
Ἁγ. Παϊσίου Ἁγιορείτου: ΛΟΓΟΙ ΣΤ’ «Περί Προσευχής».
20 Ματθ. 5, 24.


Κάποτε ένας ασκητής έκανε πολύ αγώνα, πολλές μετάνοιες κ.λπ., και ο διάβολος πήγαινε και έλυνε τους κόμπους του κομποσχοινιού του. Έκανε-έκανε μετάνοιες ο καημένος και απέκαμε, γιατί δεν μπορούσε να τις μετρά, αφού ο διάβολος του έλυνε συνέχεια τους κόμπους. Τότε παρουσιάσθηκε Άγγελος Κυρίου και του δίδαξε πώς να πλέκη τους κόμπους, ώστε σε κάθε κόμπο να σχηματίζωνται εννέα σταυροί.
Ο διάβολος μετά, ο οποίος τρέμει τον σταυρό, δεν μπορούσε να τους λύση. Έτσι κάθε κόμπος του κομποσχοινιού έχει εννέα σταυρούς, που συμβολίζουν τα εννέα τάγματα των Αγγέλων.
Παϊσίου Ἁγιορείτου: ΛΟΓΟΙ ΣΤ’ «Περί Προσευχής»


Ἐξομολόγηση - Μετάνοια
Δὲν σὲ κατηγορῶ ὅτι ἔκανες ἁμαρτίες πολλὲς καὶ σοβαρές, ὄχι, ἄνθρωπος εἶσαι. Σὲ κατηγορῶ, γιατὶ δὲν ἐξομολογεῖσαι. Αὐτὸ σὲ κατηγορῶ. Ἔπεσες; Στὸν πνευματικό. Ἔπεσες; Στὸν πνευματικό, ὅλα στὸν πνευματικό. Καὶ ἡ ὁσία Μαρία, πρῶτα ἐξομολογήθηκε.
Γέρων Ἐφραὶμ Κατουνακιώτης.


Γέροντα, δίνω περισσότερο χρόνο στην μελέτη πατερικών βιβλίων παρά στην προσευχή.
– Να κάνης λιγώτερη μελέτη, περισσότερη καθημερινή παρακολούθηση του εαυτού σου
και ευχή“Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησόν με”.
Γιατί αλλιώς,
μόνο με την μελέτη, μένει άκαρπος κανείς, εάν δεν εργασθή και δεν ζητήση την θεία επέμβαση, την Χάρη του Θεού. 
Η μελέτη πατερικών βιβλίων βοηθάει, όταν προηγήται της προσευχής.
Γι’ αυτό να διαβάζης τόσο, όσο σού χρειάζεται, για να κατανυγής και να παρακινηθής στην προσευχή
“Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησόν με”.
Ἁγ. Παϊσίου Ἁγιορείτου ΛΟΓΟΙ ΣΤ’ «Περί Προσευχής

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου