Αγαπούσε την Πατρίδα και έλεγε: «Και
η Πατρίδα είναι μία μεγάλη οικογένεια». Δεν επεδίωκε το εθνικό μεγαλείο,
την δόξα και την ισχύ με την κοσμική έννοια, αλλά την ειρήνη, την πνευματική
άνοδο και την ηθική ζωή των πολιτών, για να μας βοηθάει και ο Θεός. Ούτε
επιζητούσε και την ασφάλεια για να απολαμβάνουν οι άνθρωποι τις ανέσεις τους.
Σε κάποιον Έλληνα θερμό πατριώτη που ζούσε στην Αμερική και προσπαθούσε
να προβάλλει την Ελλάδα, συνέστησε να
αγωνισθεί για να αγιάσει και ύστερα να προβάλλει σωστά και πνευματικά την
Ελλάδα.
Όπως οι Προφήτες του Ισραήλ συμμετείχαν στην ζωή του έθνους ενεργά με τον
τρόπο τους, προσεύχονταν, θρηνούσαν, έλεγχαν βασιλείς, κήρυτταν μετάνοια και
προφήτευαν για επερχόμενα δεινά, το ίδιο και ο Γέροντας δεν ήταν αδιάφορος και
απαθής στα θέματα της Πατρίδας. Ο Προφήτης (Ησαΐας) δεν ήταν εθνικιστής που
έλεγε «Δια Σιών ου σιωπήσομαι». Το
ίδιο και η στάση του Γέροντα ήταν καθαρά πνευματική.
Ενώ ζούσε εκτός κόσμου, αγωνίσθηκε όσο λίγοι για το καλό της Πατρίδας.
Αξιοθαύμαστη ήταν η δραστηριότητα και η προσφορά του στα εξωτερικά εθνικά
θέματά μας. Μιλούσε εναντίον των ανθελληνικών ρευμάτων, των πλαστογράφων της
ιστορικής αλήθειας, και κυρίως των αδίκων εδαφικών διεκδικήσεων σε βάρος της
Ελλάδας, των Σκοπιανών, «Πανσλαυϊστών», Αλβανών, Τούρκων και άλλων. Έλεγε: «Ο ένας θέλει την Θεσσαλονίκη, ο άλλος θέλει
να φθάσει μέχρι την Λάρισα, ο άλλος θέλει το Αιγαίο. Μα τέλος πάντων δεν υπήρχε
ποτέ Ελλάδα;»
Επεσήμαινε τους εθνικούς κινδύνους, πριν ακόμη φανούν. Βοήθησε πολλούς να
δουν ξεκάθαρα τις ξένες προπαγάνδες σε βάρος της Πατρίδας, και όσοι είχαν
θέσεις και ευαισθησία έλαβαν τα ανάλογα μέτρα.
Σχετικά με το Μακεδονικό, αναφέρει ανώτατος αξιωματικός: «Εγώ ήμουν μέσα
στα πράγματα και δεν είχα πάρει είδηση. Ο Γέροντας μου άνοιξε τα μάτια. Στην
αρχή παραξενευόμουν και έλεγα: ‘’Τι είναι αυτά που λέει ο Γέροντας και από πού
τα ξέρει;’’ Έπειτα κατάλαβα. Ο Γέροντας ήδη από το 1977, όταν πήγε στην
Αυστραλία, ανέφερε το Μακεδονικό»…
Ο άγιος Αρσένιος (ο Καππαδόκης) έλεγε πριν από την Ανταλλαγή: «Την Πατρίδα μας θα την χάσουμε, αλλά πάλι
θα την βρούμε».
Ρωτήθηκε ο Γέροντας πότε θα ελευθερωθεί η Κύπρος, και απάντησε: «Η Κύπρος
θα ελευθερωθεί, όταν μετανοήσουν οι Κύπριοι. Να κάνετε πνευματικές βάσεις για
να διώξουν τις βάσεις των Τούρκων, των Άγγλων και των Αμερικανών». Έβλεπε,
δηλαδή, το Κυπριακό ως πνευματικό θέμα, όχι ως εθνικό ή πολιτικό, και ότι η
λύση του θα προέλθει από την μετάνοια του λαού και την προσευχή.
Βλέποντας τον από Ανατολάς κίνδυνο για την Θράκη, μετέβη στην Κομοτηνή
για να στηρίξει εκχριστιανισθέντες Μουσουλμάνους. Ήθελε να παραμείνει μαζί τους
για ένα διάστημα για να βοηθήσει.
Στα θέματα της Πατρίδας δεν ήθελε οι Χριστιανοί να είναι αδιάφοροι. Πολύ
λυπόταν που έβλεπε πνευματικούς ανθρώπους να επιζητούν να βολευτούν οι ίδιοι
και να μην ενδιαφέρονται για την Πατρίδα. Ο καημός του και η απορία του ήταν
πως οι υπεύθυνοι δεν αντιλαμβάνονται που οδηγούμαστε. Ο ίδιος από παλαιά
διέβλεπε την σημερινή κατάσταση και ανησυχούσε, αλλά δεν διέσπειρε τις
ανησυχίες του στον κόσμο. Έλεγε: «Από το κακό που επικρατεί σήμερα θα βγει μεγάλο
καλό».
Λυπόταν για την πνευματική κατάπτωση των πολιτών. Μιλούσε αυστηρά γι'
αυτούς που ψήφιζαν αντιχριστιανικούς νόμους. Λυπήθηκε για την αλλαγή της
γλώσσας και είπε: "Η επόμενη γενεά θα φέρει Γερμανούς να μας μάθουν την
γλώσσα μας, και τα παιδιά μας θα μας φτύνουν". Έγραφε σε επιστολή του:
"Αυτοί που κατάργησαν τα Αρχαία πάλι θα τα ξαναφέρουν".
Δημοσίευσε ένα σύντομο κείμενο υποστηρίζοντας τον αγνότατο πατριώτη και
ευλαβέστατο ήρωα Μακρυγιάννη από τις εναντίον του και άδικες κατηγορίες. Πέρα
από την αποκατάσταση της αλήθειας, υπήρχε τότε, όπως και σήμερα, επιτακτική
ανάγκη προβολής ενός ιδανικού προτύπου προς μίμηση για τους πολιτικούς ηγέτες,
αλλά και για υποβοήθηση του λαού να αποκτήσει ορθά πολιτικά κριτήρια στην
επιλογή των κυβερνητών του Έθνους μας.
Κάποιος πρωθυπουργός, του οποίου κατέκρινε δημοσίως ενέργειες επιζήμιες
για το Έθνος και την Εκκλησία, ζήτησε να τον συναντήσει στην Σουρωτή. Ο
Γέροντας απάντησε: "Ας έρθει, θα του τα ψάλλω και μπροστά του". Είχε
το ψυχικό σθένος αυτός ο πτωχός καλυβίτης να υψώνει την φωνή του άφοβα μπροστά
στους ισχυρούς της ημέρας.
Όταν κάποιος Πρόεδρος της Δημοκρατίας επισκέφθηκε το Άγιον Όρος, ο
Γέροντας συνέστησε στα μοναστήρια να μην τον δεχτούν, γιατί είχε υπογράψει τον
νόμο περί των αμβλώσεων.
Από Υπουργό που θέλησε να βοηθήσει γνωστό του Μοναστήρι δεν δέχθηκε
τίποτα, γιατί ανήκε σε κόμμα που είχε υπογράψει αντιχριστιανικούς νόμους.
Ο Γέροντας ήταν άνθρωπος της ειρήνης και της ενότητος. Δεν ανήκε σε
κανένα κόμμα. Ήταν υπεράνω κομμάτων. Απέρριπτε άθεα πολιτικά κόμματα και
πολιτικούς που είχαν σχέση με την Μασονία, για την αθεΐα τους και την πολεμική
τους προς την Εκκλησία… (από το βιβλίο: Ο βίος του γέροντος Παϊσίου του
Αγιορείτου, ιερομ. Ισαάκ).
Είπεν ο Αββάς Μακάριος: «Εάν επιπλήττοντας κάποιον, αισθανθείς μέσα σου
να κινείται οργή, ικανοποιείς δικό σου πάθος και δεν σε υποχρεώνει κανείς να
χάσεις τον εαυτό σου, για να σώσεις τους άλλους» (από το μέγα Γεροντικό).
Είπε ο Αββάς Αντώνιος ότι θα έλθει καιρός που οι άνθρωποι θα γίνουν μανιακοί (θα αποκτήσουν μανίες διάφορες)
και όταν δουν κάποιον λογικό θα ξεσηκωθούν εναντίον του λέγοντας: «εσύ είσαι
μανιακός, γιατί δεν είσαι σαν κι εμάς!».
Προσέξτε τα παιδιά και μην τα εμποδίζετε από την Βασιλεία των Ουρανών: «
ο δε Ιησούς είπεν, άφετε τα παιδία και μη κωλύετε αυτά ελθείν προς με, των γαρ
τοιούτων εστίν η Βασιλεία των Ουρανών»-Ματθ. Ιθ 14. Και «ος δ’ αν σκανδαλίσει
ένα των μικρών τούτων των πιστευόντων εις εμέ, συμφέρει αυτώ ίνα κρεμασθεί
μύλος ονικός εις τον τράχηλον αυτού και καταποντισθεί εν τω πελάγει της
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου