Γέροντα, υπάρχουν άνθρωποι που είναι καλοί, όμως δεν εκκλησιάζονται συχνά, δεν έχουν τακτική μυστηριακή ζωή.
– Μπορεί καμμιά φορά κάποιος να μην εκκλησιάζεται συχνά, αλλά να υπάρχη
μέσα του ευλάβεια, καλωσύνη, και έτσι βρίσκει τόπο και κατοικεί ο Θεός.
Αυτοί οι άνθρωποι, αν είχαν και μυστηριακή ζωή, θα προχωρούσαν πολύ
στην πνευματική ζωή. Και βλέπεις, υπάρχουν άλλοι που εκκλησιάζονται,
εξομολογούνται, κοινωνούν, τα κάνουν όλα, και όμως ο Θεός δεν βρίσκει
τόπο να κατοικήση μέσα τους, γιατί δεν
υπάρχει ταπείνωση, καλωσύνη, μετάνοια πραγματική. Δεν αρκεί μόνον η
εξομολόγηση στον Πνευματικό, για να τακτοποιηθή κανείς· χρειάζεται και
μετάνοια.
Και κάθε προσευχή που κάνει κανείς πρέπει να αρχίζη με
εξομολόγηση στον Θεό. Όχι όμως να κλαίη και να λέη «είμαι τέτοιος,
τέτοιος, τέτοιος», και μετά να κάνη πάλι τα ίδια. Αυτό δεν είναι
συναίσθηση. Όταν υπάρχη συναίσθηση, υπάρχει και λίγη βελτίωση.
Αγ. Παϊσίου Αγιορείτου: ΛΟΓΟΙ Β’ «Πνευματική Αφύπνιση
Ἡ πνευματικὴ ζωὴ τῶν συζύγων.
– Γέροντα,ὅταν ὁ ἄνδρας δὲν ζῆ πνευματικά, ἡ γυναίκα τί πρέπει νὰ κάνη;
– Νὰ τὸν ἀναθέση στὸν Χριστὸ καὶ νὰ προσεύχεται νὰ μαλακώση λίγο τὴν
καρδιά του. Σιγὰ‐σιγὰ θὰ κάνη ἀποβίβαση ὁ Χριστὸς στὴν καρδιά του καὶ θὰ
ἀρχίση νὰ προβληματίζεται. Μόλις μαλακώση λίγο ἡ καρδιά του, τότε
μπορεῖ νὰ τοῦ πῆ νὰ τὴν πάη λ.χ. μὲ τὸ αὐτοκίνητο στὴν ἐκκλησία. Δὲν θὰ
τοῦ πῆ:«ἔλα κι ἐσὺ στὴν ἐκκλησία», ἀλλὰ θὰ τοῦ πῆ:«Μπορεῖς, σὲ παρακαλῶ,
νὰ μὲ πᾶς μέχρι τὴν ἐκκλησία;».Ἂν τὴν
πάη μέχρις ἐκεῖ, μπορεῖ νὰ πῆ:«Ἀφοῦ ἦρθα ὣς ἐδῶ, ἂς μπῶ κι ἐγὼ λίγο μέσα
νὰ ἀνάψω ἕνα κερί». Καὶ ἔτσι σιγὰ‐σιγὰ ἴσως προχωρήση καὶ παραπέρα.–
Μπορεῖ, Γέροντα, ὁ Πνευματικὸς τῆς γυναίκας νὰ βοηθήση μὲ κάποιον τρόπο
καὶ τὸν ἄνδρα;– Μερικὲς φορές, γιὰ νὰ βοηθηθῆ ὁ ἄνδρας, ὁ Πνευματικὸς
πρέπει νὰ κάνη πνευματικὴ ἐργασία στὴν γυναίκα. Ἀπὸ τὴν γυναίκα θὰ
μεταδοθῆ τὸ καλὸ στὸν ἄνδρα καί, ἂν ἔχη ἀγαθὴ καρδιά, ὁ Θεὸς θὰ τὸν
βοηθήση νὰ ἀλλάξη.Ἡ γυναίκα ἔχει στὴν φύση της τὴν εὐλάβεια. Ἀλλά, ὅταν ὁ
ἄνδρας, ἐνῶ εἶναι λίγο ἀδιάφορος πρὸς τὴν Ἐκκλησία, πάρη μιὰ στροφὴ
πνευματική, μετὰ προχωράει σταθερὰ πνευματικὰ καὶ ἡ γυναίκα δὲν τὸν
φθάνει. Μπορεῖ μάλιστα νὰ ἀρχίση νὰ τὸν ζηλεύη, ἐπειδὴ δὲν προχωράει
αὐτή. Γι ̓ αὐτό, στὶς περιπτώσεις αὐτές, λέω στοὺς ἄνδρες νὰ
προσέχουν. Γιατὶ τί γίνεται; Ὅσο προχωράει ὁ ἄνδρας πνευματικά, ἡ
γυναίκα, ἂν δὲν ζῆ κι ἐκείνη πνευματικά, τόσο τοῦ πάει κόντρα. Ἂν πῆ ὁ
ἄνδρας:«πέρασε ἡ ὥρα, σήκω νὰ πᾶμε στὴν ἐκκλησία», τοῦ λέει:«Ἄντε, τράβα
μόνος σου! Δὲν μὲ καταλαβαίνεις, ἔχω ἕνα σωρὸ δουλειές...». Ἤ, ἂν τῆς
πῆ ὁ ἄνδρας:«καλά, σβηστὸ ἔχεις τὸ καντήλι;» ἢ ἂν πάη νὰ τὸ ἀνάψη
ἐκεῖνος, πληγώνει τὸν ἐγωισμό της καὶ βάζει τὶς φωνές:«Τί, παπᾶς θὰ
γίνης; καλόγερος εἶσαι;». Μπορεῖ ἀκόμη καὶ νὰ τοῦ πῆ:«Τί τὸ καῖμε τὸ
καντήλι; Καλύτερα νὰ δώσουμε τὸ λάδι σὲ κανέναν φτωχό». Μέχρις ἐκεῖ
μπορεῖ νὰ φθάση, σὲ προτεσταντικὲς θεωρίες. Φυσικά, ὕστερα στενοχωριέται
γιὰ τὶς δικαιολογίες ποὺ εἶπε, ἀλλὰ στενοχωριέται καὶ γιὰ τὴν πρόοδο
ποὺ βλέπει στὸν ἄνδρα της. Χίλιες φορὲς σ ̓ αὐτὲς τὶς περιπτώσεις νὰ
μείνη σβηστὸ τὸ καντήλι, παρὰ νὰ πάη ὁ ἄνδρας νὰ τὸ ἀνάψη. Γιὰ νὰ
γλιτώσω λοιπὸν τὶς οἰκογένειες ἀπὸ τὴν διάλυση, λέω στοὺς ἄνδρες:«Νὰ πῆς
στὴν γυναίκα σου, ὅταν τὴν βρῆς σὲ καλὴ ὥρα:ʺἊν πηγαίνω στὴν ἐκκλησία
καὶ κάνω λίγη προσευχὴ καὶ καμμιὰ μετάνοια ἢ διαβάζω κανένα βιβλίο
πνευματικό, δὲν τὰ κάνω αὐτὰ ἀπὸ πολλὴ εὐλάβεια, ἀλλὰ γιατὶ αὐτὰ μὲ
φρενάρουν, μὲ συγκρατοῦν, ὥστε νὰ μὴν παρασυρθῶ ἀπὸ αὐτὴν τὴν ἐλεεινὴ
κοινωνία καὶ πάω στὰ μπουζούκια μὲ παρέες κ.λπ.ʺ». Ὅταν ὁ ἄνδρας
χειρισθῆ ἔτσι τὸ θέμα, τότε ἡ γυναίκα χαίρεται καὶ μπορεῖ νὰ ἀλλάξη καὶ
νὰ τὸν ξεπεράση στὰ πνευματικά. Ἂν δὲν τὸ χειρισθῆ ὅμως ἔτσι, τῆς
σπάζει τὰ κόκκαλα. Μπορεῖ νὰ φθάσουν σὲ χωρισμό. Ἂν θέλη ὁ ἄνδρας νὰ
βοηθήση τὴν γυναίκα πνευματικά, ἂς προσπαθήση νὰ τὴν συνδέση μὲ κάποια
οἰκογένεια ποὺ ζῆ πνευματικὰ καὶ ἡ μητέρα ἔχει εὐλάβεια, ὥστε νὰ
παρακινηθῆ νὰ τὴν μιμηθῆ.
Ἁγ. Παϊσίου Ἁγιορείτου: ΛΟΓΟΙ Δ’«Οἰκογενειακή Ζωή» ‐ 85 ‐
Με την εξομολόγηση ο άνθρωπος λυτρώνεται
- Γέροντα, στα πρώτα χρόνια του Χριστιανισμού οι Χριστιανοί έκαναν δημόσια εξομολόγηση. Βοηθάει αυτό;
- Άλλα τα πρώτα χρόνια του Χριστιανισμού και άλλα τώρα. Σήμερα αυτό δεν βοηθάει.
- Γιατί, Γέροντα; Τότε είχαν πιο πολύ ζήλο;
- Και πιο πολύ ζήλο είχαν και δεν είχαν αυτά που έχουν σήμερα οι
άνθρωποι. Τώρα, βλέπεις, τα ανδρόγυνα χωρίζουν στα καλά καθούμενα, δεν
είναι όπως παλιά.
Έχουν απομακρυνθή οι άνθρωποι από το μυστήριο της
εξομολογήσεως, γι’ αυτό και πνίγονται από τους λογισμούς και τα πάθη.
Πόσοι έρχονται και ζητούν να τους βοηθήσω σε κάποιο πρόβλημα τους, και
ούτε εξομολογούνται ούτε εκκλησιάζονται! «Εκκλησιάζεσαι καθόλου;», τους
ρωτάω. «Όχι», μου λένε. «Εξομολογήθηκες καμμιά φορά;». «Όχι. Ήρθα να με
κάνης καλά». «Μα πως; Πρέπει να μετανοήσης για τα σφάλματά σου, να
εξομολογήσαι, να εκκλησιάζεσαι, να κοινωνάς, όταν έχης ευλογία από τον
πνευματικό σου, και εγώ θα κάνω προσευχή να γίνης καλά. Ξεχνάς ότι
υπάρχει και άλλη ζωή και πρέπει να ετοιμασθούμε για ‘κεί;». «Κοίταξε,
πάτερ, αυτά που λες, εκκλησίες, άλλη ζωή κ.λπ., εμένα δεν με απασχολούν.
Αυτά είναι παραμύθια. Έχω πάει σε μάγους, σε μέντιουμ και δεν μπόρεσαν
να με κάνουν καλά. Έμαθα ότι εσύ μπορείς να με κάνης καλά». Άντε τώρα!
Τους μιλάς για εξομολόγηση, για την μέλλουσα ζωή, και σου λένε «αυτά
είναι παραμύθια», και από την άλλη μεριά: «Βοήθησέ με, παίρνω χάπια». Εμ
πως, με μαγικό τρόπο θα γίνουν καλά;
Και βλέπεις, πολλοί, ενώ έχουν
προβλήματα που τα προκάλεσαν οι αμαρτίες τους, δεν πηγαίνουν στον
πνευματικό που μπορεί να τους βοηθήση θετικά, αλλά καταλήγουν να
εξομολογούνται στους ψυχολόγους. Λένε το ιστορικό τους, τους
συμβουλεύονται για τα προβλήματά τους και, αν έχουν να περάσουν ένα
ποτάμι, τους ρίχνουν μέσα και ή πνίγονται ή βγαίνουν , αλλά που
βγαίνουν… Ενώ, αν πάνε να εξομολογηθούν στον πνευματικό, θα περάσουν
στην άλλη όχθη από την γέφυρα άνετα, γιατί με το μυστήριο της
εξομολογήσεως ενεργεί η Χάρις του Θεού και λυτρώνονται.
Πηγή: Από το βιβλίο: "Γέροντος Παϊσίου Λόγοι", Τόμος Γ΄.
Στείλτε τους ανθρώπους στον πνευματικό
- Γέροντα, πολλές φορές οι άνθρωποι βλέποντας ράσο μας λένε τον πόνο
τους, το πρόβλημά τους, ακόμη και εξομολόγηση. Ποια πρέπει να είναι η
στάση μας απέναντί τους;
- Εξ αρχής, όταν απευθύνωνται σ’ εσάς για
κάποιο πρόβλημά τους, να τους ρωτήσετε: «Έχετε πνευματικό;». Κι εγώ
στους ανθρώπους που έρχονται εκεί στο Καλύβι να με ρωτήσουν για κάποιο
θέμα λέω: «Εγώ δεν είμαι πνευματικός· να πάτε στον πνευματικό σας και να
κάνετε ό,τι σας πη εκείνος». Πρέπει να
μετανοήσουν οι άνθρωποι και να έχουν έναν πνευματικό να εξομολογούνται,
για να κοπούν τα δικαιώματα του διαβόλου. Να ακούση η μοναχή μια φορά
κάποια πονεμένη γυναίκα που έχει ένα πρόβλημα και μετά να την στείλη
στον πνευματικό, αυτό το καταλαβαίνω. Όχι όμως να συνεχίζη να συζητάη
μαζί της. Ή, αν μία γυναίκα δεν αναπαύεται στον πνευματικό της ή δεν έχη
πάει ποτέ για εξομολόγηση ή βρίσκεται σε κατάσταση απελπισίας, ας την
ακούση μια φορά και πάλι να την στείλη στον πνευματικό και να της πη ότι
εκείνη θα εύχεται.
Εκτός που δεν έχει υποχρέωση η μοναχή να τους
βοηθήση κατ’ αυτόν τον τρόπο, ακούγοντας δηλαδή συνεχώς τα προβλήματά
τους, δεν βοηθιούνται κιόλας έτσι οι άνθρωποι. Γιατί ο άνθρωπος παθαίνει
τριών ειδών αλλοιώσεις: από τον εαυτό του, από τους άλλους και από τον
διάβολο. Έρχονται εδώ, βρίσκουν μια παρηγοριά ανθρώπινη, αλλά, μόλις
φύγουν από το Μοναστήρι και πάνε σπίτι, γυρίζουν πάλι στο δικό τους και
αρχίζουν τα ίδια. Και οι γυναίκες και οι άνδρες να πάνε στον πνευματικό
τους. Δεν είναι σωστό να λένε τα θέματά τους στην καλόγρια. Γιατί μετά
λένε: «τα είπα· είμαι εντάξει», αναπαύουν ψεύτικα τον λογισμό τους και
δεν πάνε στον πνευματικό. Αυτό είναι τέχνασμα του διαβόλου, για να μην
εξομολογούνται.
Πρέπει να καταλάβετε ποια είναι η αποστολή σας ως
μοναχές και να μην πάτε να κάνετε δήθεν ιεραποστολή, επειδή δεν έχετε
καταλάβει την καλογερική αποστολή. Ως μοναχοί έχουμε υποχρέωση να
κάνουμε προσευχή για τα προβλήματα των άλλων· δεν είμαστε όμως
υποχρεωμένοι να ασχοληθούμε με τα προβλήματά τους. Ο πνευματικός έχει
υποχρέωση να το κάνη αυτό, έχει και ευθύνη. Αν συζητούν μ’ εσάς,
φορτώνουν σ’ εσάς την ευθύνη. Εκείνος μπορεί να τους παρακολουθή από
κοντά και να δίνη λύση στα προβλήματά τους. Χρειάζεται δηλαδή δουλειά.
Αυτή η δουλειά δεν είναι των μοναχών. Από μας μόνον προσευχή να ζητάνε.
Ας στέλνουν κανένα γράμμα με ονόματα, να κάνουμε κανένα κομποσχοίνι.
Πηγή: Από το βιβλίο: "Γέροντος Παϊσίου Λόγοι", Τόμος Γ
– Γέροντα, συχνά μου πονάει το στομάχι και δυσκολεύομαι να ανταποκριθώ
στα πνευματικά μου καθήκοντα.
– Εσύ κάθεσαι και συζητάς με τους λογισμούς σου, τα βλέπεις όλα μαύρα
και βασανίζεσαι χωρίς λόγο· έτσι τσακίζεσαι ψυχικά και σωματικά. Έπειτα
από ένα τέτοιο τσάκισμα πονάει και το στομάχι, και που να βρεθή μετά
κουράγιο για πνευματικά; Μπορεί να πάρης κάτι και να σού περάση το
στομάχι, αλλά, αν δεν λείψη η στενοχώρια, πάλι θα πονέση. Μη δέχεσαι
τους λογισμούς που σε απογοητεύουν, για
να μην αχρηστέψης τα δώρα που σού έχει δώσει ο Θεός. Όσο θα τοποθετήσαι
σωστά, τόσο θα γαληνεύης και θα ηρεμής, και τόσο η υγεία σου θα
καλυτερεύη και δεν θα έχης ανάγκη από φάρμακα.
Η στενοχώρια
αφοπλίζει τον άνθρωπο. Του ρουφάει όλο το μεδούλι των ψυχικών και
σωματικών του δυνάμεων και δεν τον αφήνει να κάνη τίποτε. Δηλητηριάζει
την ψυχή και φέρνει ανωμαλίες και στο σώμα
Σε κάθε πνευματική χειμωνιά να περιμένουμε με υπομονή και ελπίδα την πνευματική άνοιξη.
Οι μεγαλύτεροι πειρασμοί είναι συνήθως στιγμιαίοι καί, εάν εκείνη την
στιγμή τους ξεφύγουμε, περνάει και φεύγει η φάλαγγα των δαιμόνων και
γλυτώνουμε. Όταν ενωθή ο άνθρωπος με τον Θεό, δεν έχει πια πειρασμούς.
Μπορεί οδιάβολος να κάνη κακό στον Άγγελο; Όχι, καίγεται. Η πνευματική
ζωή είναι πολύ απλή και εύκολη· εμείς την κάνουμε δύσκολη, γιατί δεν
αγωνιζόμαστε σωστά. Με λίγη προσπάθεια και πολλή ταπείνωση και
εμπιστοσύνη στον Θεό, μπορεί κανείς να προχωρήση πολύ. Γιατί, όπου
υπάρχει ταπείνωση, δεν έχει θέση ο διάβολος· καί, όπου δεν υπάρχει
διάβολος, επόμενο είναι να μην υπάρχουν και πειρασμοί.
Αγίου Παΐσιου Αγιορείτου.
Ο
Χριστός είναι πολύ δυνατός, είναι παντοδύναμος ,και θα δώση την θεϊκή
Του δύναμη, να συντρίψουμε τα κέρατα του πονηρού. Μας παρακολουθεί
συνέχεια αοράτως και θα μας ενισχύη, όταν εμείς έχουμε την αγαθή
προαίρεση και κάνουμε τον κατά δύναμιν αγώνα μας.
Ας μην πετροβολάμε τους ανθρώπους… χριστιανικά.
Όποιος ελέγχει μπροστά σε άλλους κάποιον που αμάρτησε ή μιλάει με
εμπάθεια για κάποιο πρόσωπο , αυτός δεν κινείται από το Πνεύμα του Θεού∙
κινείται από άλλο πνεύμα. Ο τρόπος της
Εκκλησίας είναι η αγάπη∙ διαφέρει από τον τρόπο των νομικών. Η Εκκλησία
βλέπει τα πάντα με μακροθυμία και κοιτάζει να βοηθήση τον καθέναν, ό,τι
και αν έχη κάνει, όσο αμαρτωλός κι αν είναι.
Αυτός που έχει ταπείνωση, δεν κάνει ποτέ τον δάσκαλο∙ ακούει και ,όταν του ζητηθή η γνώμη του, μιλάει ταπεινά.
Ποτέ δεν λέει «εγώ», αλλά «ο λογισμός μου λέει» ή «Οι Πατέρες είπαν».
Μιλάει δηλαδή σαν μαθητής.
Όποιος νομίζει ότι είναι ικανός να διορθώνη άλλους, έχει πολύ εγωισμό.
Γέροντος Παϊσίου Αγιορείτου.
Στο
Σινά, εκεί στο ασκητήριο της Αγίας Επιστήμης όπου έμενα, το νερό ήταν
ελάχιστο. Μιά–μιά σταγόνα έτρεχε από έναν βράχο μέσα σε μια σπηλιά,
καμμιά εικοσαριά μέτρα μακριά από το ασκητήριο. Είχα κάνει μια στερνίτσα
και μάζευα τρία κιλά νερό το εικοσιτετράωρο.
σΌταν πήγαινα να πάρω
νερό, έβαζα το τενεκάκι να γεμίση και έλεγα τους Χαιρετισμούς της
Παναγίας. Έβρεχα με το χέρι μου λιγάκι μόνον το μέτωπο, γιατί αυτό με
βοηθούσε – μου το είχε πει ένας γιατρός να το κάνω – έπαιρνα λίγο
νερό, για να έχω να πιώ, μάζευα και λίγο σε ένα τενεκάκι για τα
πουλάκια και τα ποντικάκια που είχε το ασκητήριο. Αυτό το νερό ήταν και
για να πλύνω ένα ρούχο κ.λπ. Τί χαρά, τί ευγνωμοσύνη ένιωθα γι᾿ αυτό το
λίγο νερό που είχα! Δοξολογία, γιατί είχα νερό! Όταν ήρθα στο Άγιον Όρος
και έμεινα για λίγο καιρό στην Σκήτη των Ιβήρων, επειδή εκεί είναι
προσήλιο το μέρος, είχε πολύ νερό. Είχε μια στέρνα που ξεχείλιζε και το
νερό έτρεχε απʹ έξω.
Ού, έπλενα και τα πόδια και το κεφάλι..., αλλά
είχα ξεχασθή. Στο Σινά βούρκωναν τα μάτια μου από ευγνωμοσύνη για το
λίγο νερό, ενώ στην Σκήτη ξεχάσθηκα από την αφθια νερού.
Γι᾿ αυτό
έπειτα πήγα και έμεινα καμμιά ογδονταριά μέτρα πιο μακριά και είχα μια
στέρνα μικρή. Πώς χάνεται, πώς ξεχνιέται κανείς με την αφθονία! Πρέπει
να αφήσουμε εν λευκώ τον εαυτό μας στην θεία πρόνοια, στο θείο θέλημα,
και ο Θεός θα μας φροντίση.
Αγ. Παϊσίου Αγιορείτου: ΛΟΓΟΙ Β’ «Πνευματική Αφύπνιση» -
Ο Μέγας Κωνσταντίνος. • Απαγόρευσε τις μονομαχίες, που έως τότε ήταν η καθημερινή διασκέδαση των Ρωμαίων.
• Απαγόρευσε πολύ αυστηρά την θανάτωση παιδιών από τους γονείς, καθώς
και την έκθεση βρεφών για να πεθάνουν. Πρώτα αυτά ήταν επιτρεπτά.
•
Απαγόρευσε να θανατώνουν ή να βασανίζουν τα αφεντικά τους δούλους τους.
Επίσης ενθάρρυνε και προώθησε την απελευθέρωση των δούλων.
• Προστάτεψε το απαραβίαστο του ανθρωπίνου προσώπου, απαγορεύοντας το μαρκάρισμα των καταδίκων στο πρόσωπο (μέχρι τότε έτσι γινόταν).
• Θέσπισε το δικαίωμα των καταδίκων να βλέπουν φως, να έχουν υγιεινό κελλί και να πηγαίνουν έναν περίπατο κάθε μέρα.
• Επέβαλε να γίνονται οι δίκες και οι ανακρίσεις με δίκαιο και διαφανή τρόπο.
• Προτεραιότητά του (σχεδόν… “εμμονή”!) ήταν η προστασία των πιο
αδύνατων(παιδιά, γυναίκες, ορφανά, χήρες, φτωχοί, χρεοφειλέτες), και με
τους ποικίλους πρωτοφανείς και πρωτοποριακούς νόμους που εξέδωσε και με
τις ακατάπαυστες υλικές φιλανθρωπικές ενέργειές του που έφθαναν στο
σημείο της υπερβολής. Ήταν ο πρώτος κυβερνήτης στον κόσμο που εισήγαγε
την Κοινωνική Πρόνοια, και μάλιστα σε πολύ μεγάλο βαθμό.
• Πλήρωνε
τους στρατιώτες του για κάθε εχθρό που έπιαναν και δεν τον σκότωναν,για
να σώσει τις ζωές όσο το δυνατόν περισσοτέρων αιχμαλώτων.
•
Σταμάτησε τους διωγμούς κατά των Χριστιανών, απο καθιστώντας όλους όσους
είχαν ζημιωθεί κατά την διάρκειά τους (τους επιζώντες εννοείται), και
θέσπισε το δικαίωμα της ανεξιθρησκίας.
• Επιπλέον, επέβαλε την
αργία της Κυριακής, και προσευχόταν μπροστά στα λείψανα των Αγίων
Μαρτύρων πριν πάρει οποιαδήποτε απόφαση.
Δεν είναι τυχαίο και ότι οι εχθροί του (Ιουλιανός ο Παραβάτης, Σέξτος Αυρήλιος Βίκτωρ, Ζώσιμος) τον κατηγορούσαν και για την υπερβολική γενναιοδωρία του με τις φιλανθρωπικές του «σπατάλες»!
Μετὰ μοῦ εἶπαν:
«Γιατί πᾶνε οἱ Ἅγιοι στοὺς καλογήρους καὶ δὲν πᾶνε νὰ βοηθήσουν τὸν λαὸ ποὺ ἔχει ἀνάγκη;».
«Μὲ τί ἤρθατε ἐδῶ, παλληκάρια; τὰ ρώτησα· μὲ τὸ ἀεροπλάνο;». «Ὄχι, μὲ
τὸ αὐτοκίνητο», μοῦ λένε. «Ἐντάξει· στὸν δρόμο ποὺ ἐρχόσασταν, πόσα
προσκυνητάρια εἴδατε; Αὐτὰ δὲν φύτρωσαν μὲ τὰ πρωτοβρόχια. Βοηθήθηκαν
οἱ ἄνθρωποι ἀπὸ τοὺς Ἁγίους καὶ ἀπὸ εὐλάβεια τὰ ἔφτιαξαν, καὶ
ἀνάβουν καὶ τὰκανδήλια. Οἱ πνευματικοὶ ἄνθρωποι, ὅσο πετοῦν τὰ ὑλικά,
τόσο ἀνεβαίνουν. Οἱ ὑλιστές, καὶ αὐτοὶ
κάτι ἀπολαμβάνουν· φτιάχνουν π.χ. τόσα κύπελλα, παίρνουν τόσα χρήματα·
ἅμα φτιάξουν περισσότερα, παίρνουν περισσότερα. Ἐσεῖς μόνον τὴν
προπαγάνδα κάνετε καὶ σταματᾶτε ἐκεῖ· δὲν ἔχετε τίποτε νὰ ἀπολαύσετε.
Εἶστε οἱ πιὸ ταλαίπωροι, διότι, ὅταν πετύχετε αὐτὸ ποὺ θέλετε, δὲν θὰ
ἔχετε κανένα ἄλλο ἰδανικό, μόνον τὸ βάσανο τῆς μαρξιστικῆς σκλαβιᾶς».
Στὸ τέλος μοῦ εἶπαν: «Εἶσαι πολὺ
καλὸς ἄνθρωπος, δίκαιος, σοφός...»Πάντως εἴτε τὸ θέλουν οἱ ἄνθρωποι
εἴτε δὲν τὸ θέλουν, θὰ ἔρθη καιρὸς ποὺὅλοι θὰ πιστέψουν, γιατὶ θὰ
φθάσουν σὲ ἀδιέξοδο καὶ θὰ ἐπέμβη ὁ Χριστός!
Ἁγ. Παϊσίου Ἁγιορείτου: ΛΟΓΟΙ Β’ «Πνευματικὴ Ἀφύπνιση» -156-
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου