Τετάρτη 31 Ιανουαρίου 2024

Ούτε τώρα θα χαθούμε

Σύγχυση μεγάλη υπάρχει. Μύλος γίνεται· είναι ζαλισμένοι οι άνθρωποι. Ο κόσμος είναι όπως οι μέλισσες. Αν χτυπήσης την κυψέλη, οι μέλισσες βγαίνουν έξω και αρχίζουν «βούου...» και γυρίζουν γύρω από την κυψέλη αναστατωμένες. Ύστερα η κατεύθυνσή τους θα εξαρτηθή από τον άνεμο που θα φυσήξη. Αν φυσήξη βοριάς, θα πάνε μέσα. Αν φυσήξη νοτιάς, θα φύγουν. Έτσι και τον κόσμο τον φυσάει... «Εθνικός Βοριάς», «Εθνικός Νοτιάς», και είναι ο καημένος ζαλισμένος. Όμως, αν και γίνεται τέτοιο βράσιμο, νιώθω μέσα μου μια παρηγοριά, μια σιγουριά. Μπορεί να ξεράθηκε η ελιά, αλλά θα πετάξη νέα βλαστάρια.

 Υπάρχει μια μερίδα Χριστιανών, στους οποίους αναπαύεται ο Θεός. Υπάρχουν ακόμη οι άνθρωποι του Θεού, οι άνθρωποι της προσευχής, και ο Καλός Θεός μας ανέχεται, και πάλι θα οικονομήση τα πράγματα. Αυτοί οι άνθρωποι της προσευχής μας δίνουν ελπίδα. Μη φοβάσθε. Περάσαμε σαν έθνος τόσες μπόρες και δεν χαθήκαμε, και θα φοβηθούμε την θύελλα που πάει να ξεσπάση; Ούτε τώρα θα χαθούμε. Ο Θεός μας αγαπά. Ο άνθρωπος έχει μέσα του κρυμμένη δύναμη για ώρα ανάγκης. Θα είναι λίγα τα δύσκολα χρόνια. Μια μπόρα θα είναι.

 Αγ. Παϊσίου Αγιορείτου: ΛΟΓΟΙ Β’ «Πνευματική Αφύπνιση»

 

 

 

Περνάμε δύσκολα, αλλά έχω μεγάλη ελπίδα στον Θεό

Ο Θεός έχει τόσο μεγάλη και αγνή αγάπη για το πλάσμα Του, τον άνθρωπο, που εμείς ούτε καν μπορούμε να διανοηθούμε μέχρι, που μερικές φορές, φτάνει.

 Άγιος Παΐσιος

 

Είναι μεγάλη η δύναμη της ελπίδας, που στηρίζεται στον Κύριο. Είναι κάστρο άπαρτο. Είναι τείχος ακαταμάχητο. Είναι συμμαχία ακαταγώνιστη. Είναι λιμάνι ασφαλισμένο. Είναι πύργος απόρθητος. Είναι όπλο αήττητο. Είναι δύναμη ακατάβλητη. Βρίσκει διέξοδο στα αδιέξοδα.

 Ιερός Χρυσόστομος

 

 

 

Διάκριση

 

Διάκριση είναι η ικανότητα της ψυχής να διακρίνει αλάθητα σε κάθε περίπτωση, το καλό από το κακό, το θείο θέλημα από την δαιμονική απάτη.

 Άγιος Δημήτριος του Ροστώφ

 Διάκριση είναι η πνευματική όραση. Και πνευματική όραση έχει εκείνος που έχει εξαγνισμένο νου· γι' αυτό έχει και πνευματική διαύγεια και Θείο φωτισμό.

 Άγιος Παϊσιος ο Αγιορείτης

 

 

 

Aν λείψει ο Θείος φωτισμός…

Όσοι απομακρύνονται από τον Χριστό, στερούνται τον Θείο φωτισμό, γιατί αφήνουν το προσήλιο σαν τους ανόητους και πηγαίνουν στο ανήλιο. Έτσι είναι επόμενο να είναι κρυολογημένοι και αρρωστημένοι πνευματικά. Αν δεν εξαγνιστεί ο άνθρωπος, αν δεν έρθει ο Θείος φωτισμός, όσο σωστή και αν είναι η άλλη (κοσμική) γνώση, είναι ένας ορθολογισμός και τίποτε παραπάνω. Και αν λείψει ο Θείος φωτισμός, και αυτά που θα πούν και θα γράψουν, δεν θα βοηθήσουν...

 Άγιος Παϊσιος ο Αγιορείτης

 

 

 


Να μη δικαιολογούμε τα πάθη μας

  Γέροντα,  μερικοί  νομίζουν  ότι  δεν  έχουν  προϋποθέσεις  για  να  κάνουν πνευματική ζωή και λένε: «Ουκ αν λάβης παρά του μη έχοντος».             – Αν λένε κιόλας ότι τους βαραίνουν πάθη κληρονομικά και δικαιολογούν τον εαυτό τους, αυτό είναι ακόμη χειρότερο.

– Και όταν, Γέροντα, κάποιον όντως τον βαραίνουν;

  Κοίταξε  να  σού  πώ:  Ο  κάθε  άνθρωπος  έχει  κληρονομικές  καταβολές  καλές και  κακές.  Πρέπει  να  αγωνισθή  να  απαλλαγή  από  τα  ελαττώματά  του  και  να καλλιεργήση  τα  καλά  που  έχει,  για  να  γίνη  μια  αληθινή,  χαριτωμένη  εικόνα του Θεού. 

Οι  κακές  κληρονομικές  καταβολές  δεν  είναι  εμπόδιο  για  την  πνευματική πρόοδο.  Γιατί,  όταν  αγωνίζεται  κανείς,  έστω  και  λίγο  αλλά  με  πολύ  φιλότιμο,  τότε κινείται  στον  πνευματικό  χώρο,  στο  θαύμα,  και  όλα  τα  άσχημα  κληρονομικά  τα διαλύει η Χάρις του Θεού. 

Ο  Θεός  πολύ  συγκινείται  και  πολύ  βοηθάει  μία  ψυχή  που  έχει  κακές κληρονομικές  καταβολές  και  αγωνίζεται  φιλότιμα  στο  ουράνιο  πέταγμα  με  την ατροφική  της  φτερούγα    την  κακή  κληρονομικότητα.  Γνωρίζω πολλούς που  με  την μικρή  προσπάθεια  που  κατέβαλαν  και  με  την  μεγάλη  βοήθεια  του  Θεού ελευθερώθηκαν από αυτά. Αυτοί οι άνθρωποι είναι για τον Θεό μεγάλοι ήρωες. Γιατί αυτό που  θα  συγκινήση  τον  Θεό  είναι  η  εργασία που  θα  κάνουμε  στον παλαιό  μας άνθρωπο.

– Γέροντα, το Βάπτισμα δεν εξαλείφει τις κακές  κληρονομικές καταβολές;

  Το  Βάπτισμα  μας  απαλλάσσει  από  την  κατάρα  του  προπατορικού αμαρτήματος και από όλες τις αμαρτίες. Όταν βαπτίζεται ο άνθρωπος, ντύνεται τον Χριστό, απελευθερώνεται από το προπατορικό αμάρτημα και έρχεται η θεία Χάρις· οι κακές όμως κληρονομικές καταβολές μένουν. Μήπως ο Θεός δεν θα μπορούσε να τις εξαλείψη και αυτές με το Άγιο Βάπτισμα; Τις αφήνει όμως, για να αγωνισθούμε, να νικήσουμε και να στεφανωθούμε.

  Γέροντα,  εγώ,  όταν  πέφτω  συνέχεια  σε  κάποιο  πάθος,  λέω: «Έτσι γεννήθηκα, τέτοια είμαι».

  Ακόμη  αυτό  έλειψε,  να  μας  πής  ότι  οι  γονείς  σου  σού  έδωσαν  όλα  τα ελαττώματα  που  έχεις.  Από  πάππον  προς  πάππον  όλα  τα  ελαττώματα  σ᾿  εσένα δόθηκαν  και  όλα  τα  χαρίσματα  στους  άλλους;...  Μήπως  τα  βάζεις  και  με  τον  Θεό;

Όποιος  λέει: «εγώ  αυτόν  τον  χαρακτήρα  έχω,  έτσι  γεννήθηκα,  έχω  άσχημες κληρονομικές  καταβολές,  μ᾿  αυτές  τις  συνθήκες  μεγάλωσα,  άρα  δεν  μπορώ  να διορθωθώ...»,  είναι  σαν  να  λέη: «Φταίει  όχι  μόνον  ο  πατέρας  μου  και  η  μάνα  μου,αλλά  και  ο  Θεός»!  Όταν  ακούω  κάτι  τέτοια,  ξέρετε  πώς  στενοχωριέμαι;  Έτσι  βρίζει κανείς και τους γονείς του και τον Θεό. Από την στιγμή που σκέφτεται έτσι, παύει να ενεργή η Χάρις του Θεού. 

  Γέροντα,  μερικοί  λένε  ότι,  όταν  ένα  ελάττωμα  είναι  στην  δομή  του ανθρώπου, δεν διορθώνεται.

  Ξέρεις  τί  γίνεται;  μερικούς  τους  συμφέρει  να  λένε  ότι  κάποιο  ελάττωμα οφείλεται  στην  δομή  τους,  γιατί  έτσι  δικαιολογούν  τον  εαυτό  τους  και  δεν  κάνουν καμμιά  προσπάθεια  να  απαλλαγούν  από  αυτό. «Εμένα,  λένε,  δεν  μου  έδωσε χαρίσματα ο Θεός! Τί φταίω εγώ; Γιατί μου ζητούν πράγματα πάνω από τις δυνάμεις μου;»! Οπότε  αραλίκι  μετά.  Δικαιολογούν  τον  εαυτό  τους,  αναπαύουν  τον  λογισμό τους  και  βαδίζουν  με  τον  χαβά  τους.  Αν  πούμε: «αυτά  είναι  κληρονομικά,  τα  άλλαείναι  του  χαρακτήρα  μου»,  πώς  θα  διορθωθούμε;  Αυτή  η  αντιμετώπιση  διώχνει  την πνευματική λεβεντιά.

 Αγ. Παϊσίου Αγιορείτου:    ΛΟΓΟΙ  Ε’  «Πάθη και Αρετές»   σελ 12-13 

 

 

 

 

Η απομάκρυνση από τον Θεό είναι κόλαση

Ένας που είναι απομακρυσμένος από τον Θεό, δέχεται την δαιμονική επίδραση. Ενώ αυτός που είναι κοντά στον Θεό, δέχεται την θεία Χάρη. Όποιος έχει Χάρη Θεού, θα του δοθή και άλλη. και όποιος έχει λίγη και την περιφρονεί, θα του αφαιρεθή και αυτή. H Χάρις του Θεού λείπει από τους σημερινούς ανθρώπους, γιατί με την αμαρτία πετάνε και την λίγη που έχουν. Και όταν φύγη η θεία Χάρις, ορμούν όλοι οι δαίμονες μέσα στον άνθρωπο.

Ανάλογα με την απομάκρυνσή τους από τον Θεό οι άνθρωποι αισθάνονται σʹ αυτήν την ζωή στενοχώρια και στην άλλη ζωή θα ζουν την αιώνια στενοχώρια. Γιατί από αυτήν την ζωή γεύεται κανείς, σε κάποιο βαθμό, ανάλογα με το πόσο ζη σύμφωνα με το θέλημα του Θεού, ένα μέρος της χαράς του Παραδείσου. Ή θα ζήσουμε ένα μέρος της χαράς του Παραδείσου από εδώ, και θα πάμε και στον Παράδεισο, ή θα ζήσουμε ένα μέρος της κολάσεως και – Θεός φυλάξοι! – θα πάμε στην κόλαση. Παράδεισος ίσον καλωσύνη.. Κόλαση ίσον κακωσύνη.

 Αγ. Παϊσίου Αγιορείτου: ΛΟΓΟΙ Α’ «Με Πόνο και Αγάπη»

 

 

 

Ο άνθρωπος κατανοεί μόνον αυτό που θέλει

Είναι γνωστό ότι ο άνθρωπος κατανοεί μόνον αυτό που θέλει και επιθυμεί. Οτιδήποτε άλλο και αν του πεις δεν πρόκειται να τον συγκινήσει. Ακόμη και για τα πλέον ουράνια χαρίσματα να του μιλήσεις, θα μείνει ασυγκίνητος. Μόνον αν πετύχεις, να αναφέρεις κάτι που τον απαχολεί, θα ανοίξουν αμέσως διάπλατα τα μάτια του και θα συλλάβει -όπως νομίζει- το νόημα των λόγων σου.

 Αρχ. Αιμιλιανού Σιμωνοπετρίτου, Λόγοι Ασκητικοί-Ερμηνεία στον αββά Ησαΐας

 Όποιος έχει τον νου του συνέχεια στον Θεό, τότε και να μην προσεύχεται, (είναι σαν να) προσεύχεται.

 Άγιος Παϊσιος ο Αγιορείτης

 

 

 

Ο άγιος Παΐσιος απαντά σε όσους σκέφτονται να κάνουν παιδιά

-Γέροντα σήμερα πολλοί νέοι άνθρωποι δεν θέλουν να κάνουν παιδιά γιατί σκέφτονται σε τι είδος κόσμο θα φέρουν το παιδί τους. Μόλυνση από τα χημικά, από τα πυρηνικά, ζωή γεμάτη άγχος, άγρια κοινωνία, πόλεμοι, πείνα, σκοτωμοί, βιασμοί, αρπαγές, απαγωγές… Αν είμαστε κιόλας στον καιρό του Αντίχριστου σκέφτομαι και εγώ μήπως δεν αξίζει κανείς να παντρεύεται και να κάνει παιδιά.

– Όχι, Θανάση δεν είναι έτσι! Οι χριστιανοί στον καιρό των διωγμών δεν παντρεύονταν; Και παντρεύονταν και παιδιά έκαναν! Είχαν την ελπίδα τους στηριγμένη στο Χριστό όχι στους ανθρώπους. Είναι ολιγοπιστία αυτός ο λογισμός.

Ο Θεός σε μια στιγμή μπορεί να τα διορθώσει όλα. Να σβήσει όλα τα στραβά. Κάνουν οι άνθρωποι σχέδια έχει και Θεός τα δικά Του.

Να ήξερες πόσες φορές τύλιξε ο διάβολος τη γη με την ουρά του για να την καταστρέψει. Δεν τον άφησε ο Θεός∙ του χαλάει τα σχέδια. Και το κακό που πάει να κάνει ο διάβολος, ο Θεός το αξιοποιεί και βγάζει μεγάλο καλό.

Μην ανησυχείς!

από το βιβλίο  Ο πατήρ Παΐσιος μου είπε του Αθ. Ρακοβαλή σ. 23

Πηγή:https://antexoume.wordpress

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου