Ἅγιος Παΐσιος: «Θὰ εἶχες προχωρήσει πολὺ στὴν πνευματικὴ ζωή, ἂν δὲν σκάλωνες στὴν ζήλεια»
Ἡ ζήλεια μᾶς ἀποδυναμώνει - Γέροντα, δὲν ἔχω καθόλου κουράγιο. -
Ζηλεύεις, γι΄ αὐτὸ δὲν ἔχεις κουράγιο. Ὅταν ζηλεύη κανείς,
στενοχωριέται, δὲν μπορεῖ νὰ φάη, ὁπότε ἀδυνατίζει καὶ χάνει τὸ κουράγιο
του· καὶ οἱ ἄλλοι μπορεῖ νὰ νομίζουν πὼς εἶναι μεγάλος ἀσκητής! -
Γέροντα, αἰσθάνομαι πολὺ φτωχὴ πνευματικὰ καὶ ἀδύναμη. - Ἐσὺ ἔχεις
πολλὲς δυνάμεις, ἀλλὰ τὶς χαραμίζεις μὲ τὴ χαζὴ ζήλεια καὶ
ἐνῶ εἶσαι ἕνα ἀρχοντόπουλο, βασανίζεσαι σὰν κακόμοιρο γυφτάκι. Θὰ εἶχες
προχωρήσει πολὺ στὴν πνευματικὴ ζωή, ἂν δὲν σκάλωνες στὴν ζήλεια.
Πρόσεξε, γιατί ἡ ζήλειά σοῦ ρουφάει ὅλες τὶς ψυχικὲς καὶ σωματικές σου
δυνάμεις, ποὺ θὰ μποροῦσες νὰ τὶς προσφέρεις θυσία στὸν Θεό. Ἐὰν
ἒδιωχνες τὴν ζήλεια, καὶ ἡ προσευχή σου θὰ εἶχε δύναμη. Μὲ τὴν ζήλεια
ἀποδυναμώνεται κανεὶς πνευματικά. Γιατί, νομίζετε, οἱ Ἀπόστολοι δὲν
μπόρεσαν νὰ βγάλουν τὸ δαιμόνιο ἀπὸ τὸ δαιμονισμένο παιδί, ἐνῶ εἶχαν
λάβει αὐτὴν τὴν ἐξουσία ἀπὸ τὸν Χριστὸ καὶ εἶχαν βγάλει ἄλλα δαιμόνια;
Ἐπειδὴ ζήλεψαν, ποὺ ὁ Χριστὸς πῆρε στὴν Μεταμόρφωση μόνον τοὺς τρεῖς
Μαθητές, τὸν Πέτρο, τὸν Ἰάκωβο καὶ τὸν Ἰωάννη. Μποροῦσε ὁ Χριστὸς νὰ
πάρει ὅλους τούς Μαθητές, ἀλλὰ δὲν ἦταν ὅλοι σὲ κατάσταση νὰ χωρέσουν
αὐτὸ τὸ... μυστήριο, γι΄ αὐτὸ πῆρε αὐτοὺς ποὺ μποροῦσαν νὰ τὸ χωρέσουν.
Λέτε νὰ μὴν ἀγαποῦσε τοὺς ἄλλους Μαθητές; Ἢ μήπως ἀγαποῦσε τὸν Ἰωάννη
περισσότερο ἀπὸ τοὺς ἄλλους; Ὄχι, ἀλλὰ ὁ Ἰωάννης ἀγαποῦσε περισσότερο
ἀπὸ τοὺς ἄλλους Μαθητὲς τὸν Χριστὸ καὶ γι΄ αὐτὸ καταλάβαινε τὴν ἀγάπη
τοῦ Χριστοῦ καλύτερα. Εἶχε πολλὴ χωρητικότητα· ἡ μπαταρία του ἦταν
μεγάλη. Βλέπετε πῶς ἡ ζήλεια ἀπομάκρυνε τὴν Χάρη τοῦ Θεοῦ ἀπὸ τοὺς
ἄλλους Ἀποστόλους καὶ δὲν μπόρεσαν νὰ γιατρέψουν τὸ δαιμονισμένο
παιδάκι; Γι΄ αὐτὸ ὁ Χριστὸς εἶπε: «Ὦ γενεὰ ἄπιστος καὶ διεστραμμένη! ἕως
πότε ἔσομαι μεθ΄ ὑμῶν; ἕως πότε ἀνέξομαι ὑμῶν;»!
Ἀπὸ τὸ βιβλίο «Πάθη καὶ ἀρετὲς» Ἁγίου Παϊσίου Ἁγιορείτου - Λόγοι Ε΄, ἔκδοση Ἱ. Ἠσυχαστηρίου «Ἰωάννου τοῦ Θεολόγου»
Είμαστε όμως αδικαιολόγητοι, όταν δεν μετανοούμε και δεν πλησιάζουμε τον Σωτήρα μας ταπεινά.
Ο ληστής στον σταυρό ένα «ευλόγησον» είπε και σώθηκε. Η σωτηρία του
ανθρώπου εξαρτάται από το δευτερόλεπτο, όχι από το λεπτό. Ο άνθρωπος με
έναν ταπεινό λογισμό σώζεται, ενώ, αν φέρη έναν υπερήφανο λογισμό, τα
χάνει όλα.
Αγίου Παϊσίου Ἁγιορείτου.
Γέροντα, μερικοί προσπαθούν να συμβιβάσουν το Ευαγγέλιο με την ανθρώπινη λογική. Εξετάζουν το Ευαγγέλιο με αυτήν την κοσμική λογική και δεν βγάζουν άκρη.
Το Ευαγγέλιο και η κοσμική λογική δεν συμβιβάζονται. Στο
Ευαγγέλιο είναι η αγάπη. Στην λογική είναι το συμφέρον. Στο Ευαγγέλιο
λέει: «Άν σε αγγαρεύση κάποιος για ένα μίλι, εσύ να πας δύο μίλια» .Πού
υπάρχει λογική εδώ πέρα; Εδώ είναι μάλλον τρέλλα! Γι΄ αυτό όσοι πάνε να
συμβιβάσουν το Ευαγγέλιο με την κοσμική λογική μπερδεύονται
άσχημα. Υπάρχουν λ.χ. διάφορες ομάδες που οργανώνουν φιλανθρωπικά έργα.
Μαθαίνουν φέρ΄ ειπείν ότι κάποιος έπαθε μεγάλη ζημιά, φτώχυνε και έχει
ανάγκη από χρήματα. «να τον βοηθήσουμε, λένε, αλλά προηγουμένως ας
βεβαιωθούμε αν έχη πράγματι ανάγκη». και πάνε δυό τρεις να τον
επισκεφθούν, για να δουν αν πράγματι έχη ανάγκη. και βλέπουν, ας
υποθέσουμε, να έχη πολυτελές σαλόνι και λένε: «Ά, έχει τέτοιες
πολυθρόνες, τέτοιο σαλόνι! Άυτός, για να έχη τέτοια έπιπλα, δεν έχει
ανάγκη». Και την βοήθεια δεν την δίνουν.
Δεν καταλαβαίνουν όμως ότι ο άλλος πεινάει.
Γιατί, όταν γίνεται κανείς φτωχός, αυτό δεν σημαίνει ότι από την μια
ώρα στην άλλη αλλάζει ακόμη και τα ρούχα του. Και που ξέρεις αν αυτό το
σαλόνι δεν το είχε από παλιά και ο καημένος δεν πρόλαβε να τοπουλήση
ακόμη; Ή μπορεί να του το χάρισε κάποιος που έμαθε την ανάγκη της
οικογενείας του. Κρίνουν με την λογική και μπερδεύονται, και το
Ευαγγέλιο μένει έξω από την ζωή τους. Οι άνθρωποι βλέπουν εξωτερικά, γι΄
αυτό και τα ερμηνεύουν όλα αλλιώς.
Γέροντος Παϊσίου Αγιορείτου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου