Του Παναγιώτη Τελεβάντου
Ο π. Βασίλειος Βολουδάκης ασχολείται από δεκαετίες με την ερμηνεία της Αποκάλυψης, την έλευση του Αντιχρίστου, του δυσώνυμου αριθμού του θηρίου 666, κττ.
Ως εδώ φυσικά ποιος λογικός άνθρωπος θα μπορούσε να έχει αντίρρηση;
Εκείνο που δεν κατανοώ είναι γιατί ο σεβαστός μας Γέροντας επέλεξε να εμπλέξει τους π. Παίσιο και π. Επιφάνιο Θεοδωρόπουλο στην ερμηνευτική της Αποκάλυψης που επιχειρεί. Ως γνωστόν και οι δύο άγιοι Γέροντες κατέγραψαν με απόλυτη σαφήνεια τις....
θέσεις τους γι’ αυτά τα θέματα.
Ως εικός οι θέσεις που εκφράζει ο π. Βασίλειος έχουν προκαλέσει ιδιαίτερη - και απολύτως δικαιολογημένη πικρία - σε πολλούς πατέρες και αδελφούς, που αγωνίζονται τον καλό αγώνα της πίστεως που διαφωνούν μαζί του αναφορικά με την ερμηνευτική της Αποκάλυψης που υιοθετεί.
Αλλοι πάλιν δεν κατανοούν την τόσο ακατανόητη απροθυμία του να συνδράμει τον αγώνα εναντίον του ηλεκτρονικού φακελλώματος.
Οι διαβεβαιώσεις που δίνει ότι και ο ίδιος ανησυχεί για την ηλεκτρονική φυλακή δεν πείθουν κανένα εξαιτίας του σάλου που ξεσήκωσε στα καλά καθούμενα εναντίον όσων πολεμούσαν το ηλεκτρονικό φακέλλωμα, αλλά προπαντός επειδή διαπιστώνουν την πλήρη αδράνεια του για το θέμα.
Η ΜΑΡΤΥΡΙΑ ΤΩΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΩΝ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΩΝ
Πέραν των όσων έχουν γραφτεί για το θέμα από τις μοναχικές συνοδίες - που είχαν άμεση εξάρτηση από τον Γέροντα Παίσιο και που είναι ασφαλώς οι κατεξοχήν αρμόδιες να διερμηνεύσουν τις πραγματικές θέσεις του Οσίου Γέροντα -, αφού είχαν το προνόμιο της πολυετούς καθημερινής αναστροφής μαζί του, θέλω να καταθέσω τον οβολό μου για να αντιληφθούμε όλοι ότι ο μακαριστός και εν Αγίοις αυλιζόμενος Γέροντας είχε πολύ συγκεκριμένες απόψεις για το 666, τις οποίες και εξέφραζε προς όλους με πολύ έντονο τρόπο που δεν άφηνε περιθώριο σε κανένα να παρεξηγήσει τα λεγόμενά του.
Η ΚΑΤΣΑΔΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ ΤΟΥ π. ΚΛΕΟΠΑ
Πριν δεκαετίες είχα την κύρια ευθύνη της έκδοσης του περιοδικού “Ορθόδοξη Μαρτυρία”, του Παγκύπριου Συλλόγου των Φίλων του Αγίου Ορους.
Ορισμένα από τα κείμενα που δημοσίευε το περιοδικό ήταν δάνεια από άλλα περιοδικά. Στο τεύχος της “Ορθόδοξης Μαρτυρίας” 20 αναδημοσίευσα (προσέξτε αναδημοσίευσα) απόσπασμα άρθρου του αγίου Ρουμάνου ασκητή Κλεόπα Ηλίε, το οποίο μετέφρασε στα Ελληνικά ο π. Δαμασκηνός Γρηγοριάτης και το δημοσίευσε το περιοδικό “Οσιος Γρηγόριος” της Ιεράς Μονής Οσίου Γρηγορίου του Αγίου Ορους.
Σε λίγες βδομάδες, και αμέσως μετά που ο Γέροντας Παίσιος έλαβε το τεύχος της “Ορθόδοξης Μαρτυρίας”, μου έστειλε επιστολή φωτιά, που απηχούσε την έκρηξη της οργής του επειδή θεωρούσε την ερμηνεία του π. Κλεόπα πλανεμένη!!!
ΜΕ ΚΑΤΣΑΔΙΑΣΕ ΕΠΕΙΔΗ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΑ ΑΠΟ ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΟΥ π. ΚΛΕΟΠΑ!
Αντιλαμβάνεστε τη δυσχερή θέση που βρέθηκα. Μου κόπηκαν κυριολεκτικά τα γόνατα όταν παρέλαβα την επιστολή. Παρόλον ότι στην επιστολή του ο π. Παίσιος μιλούσε στον πληθυντικό - για τους υπεύθυνους της έκδοσης - την επιστολή την πήρα πολύ προσωπικά επειδή δική μου επιλογή ήταν η απόφαση να κάνω την αναδημοσίευση.
Υπενθυμίζω ότι το κείμενο δεν ήταν δικό μου. Ούτε συνοδευόταν από δικό μου σχόλιο ή έστω της συντακτικής επιτροπής, που να δείχνει ότι παίρναμε θέση για την ερμηνεία του 666.
Το κείμενο ανήκε στον π. Κλεόπα Ηλίε, ένα πραγματικά άγιο άνθρωπο.
Ούτε και πρωτοδημοσιεύθηκε στην “Ορθοδοξη Μαρτυρία”. Το αναδημοσίευσα από έγκυρο Αγιορειτικό περιοδικό, που εξέδιδε η απολύτως σεβαστή στον γράφοντα Μονή του Οσίου Γρηγορίου, και το οποίο μετέφρασε Αγιορείτης μοναχός τον οποίο ο γράφων ιδιαιτέρως ευλαβείται. Και όμως ο αείμνηστος Γέροντας αντέδρασε με φοβερή οργή!
Ο π. ΚΛΕΟΠΑΣ ΗΛΙΕ ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΤΥΧΑΙΟΣ ΜΟΝΑΧΟΣ
Ας σημειωθεί επίσης ότι π. Κλεόπας Ηλίε δεν ήταν ένας τυχαίος μοναχός. Θεωρείτο “ο π. Παίσιος” τρόπο τινά της Εκκλησίας της Ρουμανίας.
Συνέπεσε μάλιστα να είμαι μάλιστα στο Αγιον Ορος όταν ο οσιακής μνήμης αείμνηστος Γέροντας Κλεόπας Ηλίε επισκέφθηκε στην Καλύβη του Τιμίου Σταυρού τον Γέροντα Παίσιο και όλοι έλεγαν τότε ότι δύο ζώντες Αγιοι συναντήθηκαν εκείνη την ημέρα.
Πού να φανταστώ λοιπόν ότι η αναδημοσίευση του κειμένου θα προκαλούσε τόσο μεγάλη έκρηξη της οργής του π. Παίσιου; Και όμως! Εφαγα την κατσάδα της χρονιάς μου μόνον και μόνον επειδή έκανα την αναδημοσίευση.!!!
ΓΙΑΤΙ Ο π. ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΔΙΑΜΦΙΣΒΗΤΕΙ ΤΙΣ ΘΕΣΕΙΣ ΤΟΥ π. ΠΑΙΣΙΟΥ;
Μετά από αυτά προσπαθώ να καταλάβω τι νόημα έχει ο π. Βασίλειος Βολουδάκης να προσπαθεί να αποδείξει ότι ο π. Παίσιος δεν είχε σαφείς θέσεις για το θέμα, ότι ο γραφικός χαρακτήρας της γνωστής επιστολής του περί του Αντιχρίστου δεν είναι δικός του, κτλ.;
ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΔΩΣΕΙ ΤΗ ΔΙΚΗ ΤΟΥ ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΕΡΙΖΕΙ ΜΕ ΤΟΝ π. ΠΑΙΣΙΟ
Ο π. Βασίλειος Βολουδάκης δεν είναι τυχαίος κληρικός. Εχει χιλιάδες πνευματικά παιδιά και έχει αναπτύξει ένα πολύ αξιόλογο πνευματικό έργο. Παράλληλα είναι κάτοχος σημαντικής θεολογικής παιδείας και έχει εκδώσει αξιόλογα συγγράμματα.
Αν ήθελε να δώσει τη δική του ερμηνεία της Αποκάλυψης, αν η ιερατική του συνείδηση του υπαγόρευε να δώσει τη δική του ερμηνευτική θα μπορούσε να γράψει κάτι σχετικό - όπως έκαναν τόσοι άλλοι - χωρίς να εμπλέξει τον π. Παισίο και προπαντός χωρίς να διαμφισβητήσει ότι όντως ο π. Παίσιος αντετίθετο σφοδρότατα στο ηλεκτρονικό φακέλλωμα, όχι απλά επειδή ήταν αντίθετος με την ηλεκτρονική φυλακή, αλλά επειδή ερμήνευε την Αποκάλυψη με τον τρόπο που την ερμηνεύει σήμερα ο π. Σαράντης και πολλοί άλλοι επίσκοποι, πρεσβύτεροι, μοναχοί και θεολόγοι και μάλιστα Καθηγητές της Θεολογίας.
Γι’ αυτό έδινε στον τότε Ε.Κ.Α.Μ. (νυν Κάρτα του Πολίτη) καθαρά εσχατολογικές διαστάσεις. Τον θεωρούσε σαφέστατη ένδειξη για τον επικείμενο ερχομό του Αντιχρίστου με όλα όσα θα συνοδεύουν τη φοβερή παρουσία του.
ΣΤΟΝ π. ΠΑΙΣΙΟ ΕΣΠΕΥΔΑΝ ΠΟΤΑΜΙΑ ΑΝΘΡΩΠΩΝ
Να προσθέσω το εξής. Ο π. Παίσιος δεν ήταν ένας τυχαίος και άγνωστος μοναχός. Ηταν μοναχός που όλοι τιμούσαν ως ζώντα Αγιο. Ακόμη και όσο ήταν εν ζωή ουδείς αμφέβαλλε ότι μια μέρα η Εκκλησία θα τον κατέτασσε μεταξύ των Αγίων. Ολοι τον ευλαβούντο ως ζώντα Αγιο, από τον μακαριστό Πατριάρχη Δημήτριο μέχρι και τον τελευταίο λαικό που προσέτρεχε κοντά του από όλα τα μέρη της Ελλάδος και της υφηλίου, όπως οι πιστοί της Ρωσίας έσπευδαν να συναντήσουν τον Αγιο Σεραφείμ του Σαρώφ.
Ποτάμια ανθρώπων πήγαιναν καθημερινά να συναντήσουν τον π. Παίσιο και από κανένα δεν έκρυβε τους φόβους του για την επικείμενη έλευση του Αντιχρίστου επειδή πίστευε ότι το ηλεκτρονικό φακέλλωμα ήταν σαφέστατο σύμβολο του Αντιχρίστου.
Επομένως ποιο νόημα έχει να ισχυρίζεται κάποιος ότι ο π. Παίσιος δεν θεωρούσε την έλευση του Αντιχρίστου επικείμενη και το ηλεκτρονικό φακέλλωμα πρόδρομο της έλευσης του Αντιχρίστου;
Ο ΙΣΧΥΡΙΣΜΟΣ ΟΤΙ Ο π. ΠΑΙΣΙΟΣ ΠΑΡΑΣΥΡΘΗΚΕ ΑΠΟ ΚΑΠΟΙΟ ΜΟΝΑΧΟ
Ο ισχυρισμός ορισμένων ότι ο π. Παίσιος παρασύρθηκε από κάποιο μοναχό και πίστευε αυτά τα πράγματα για την έλευση του Αντιχρίστου μπορεί να γίνει δεκτός μόνον από ανθρώπους που δεν γνώρισαν καθόλου ή ελάχιστα τον π. Παίσιο.
Σας διαβεβαιώ! Το μόνο πράγμα στον κόσμο που δεν ήταν δυνατόν να κάνει κάποιος ήταν να παρασύρει τον π. Παίσιο σε κάτι που ο ίδιος δεν ήθελε να κάνει ή το οποίο δεν πίστευε ότι ήταν σωστό.
Πιστέψτε με! Μόνον να παρασύρει κάποιος τον π. Παίσιο δεν ήταν δυνατόν.
Εγινα πολλές φορές αυτόπτης μάρτυρας όταν συγύριζε δεόντως - στην παρουσία λαικών προσκυνητών - ηγουμένους του Αγίου Ορους και επισκόπους. Ο αείμνηστος Γέροντας είχε μια ισχυρότατη άποψη για ορισμένα θέματα και εξηγούσε τις θέσεις του με ένα πολύ πρωτότυπο τρόπο κυριολεκτικά προσωπικό και ανεπανάληπτο.
Δεν ήταν απλά ένα καλοκάγαθο και άγιο γεροντάκι του Αγίου Ορους όπως ήταν λ.χ. ο π. Ενώχ ο Ρουμάνος ο Αγιορείτης.
Δεν τολμούσες να συζητήσεις μαζί του. Ηξερες ότι θα σε συγύριζε δεόντως. Αφηνε το συνομιλητή του να πει τα δικά του και μετά έλεγε μια κουβέντα και γκρέμιζε εκ θεμελίων όλα όσα οικοδόμησε ο συνομιλητής του.
Αναφέρω τρεις χαρακτηριστικές περιπτώσεις για να αντιληφθούν όσοι γνώρισαν εξ αποστάσεως ή από τα βιβλία ή ελάχιστα τον Γέροντα Παίσιο και δεν είχαν ως εκ τούτου τη δυνατότητα να τον γνωρίσουν από κοντά.
ΟΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΣΟΣΙΑΛΙΣΤΕΣ
_________
Πήγαν κοντά του οι λεγόμενοι χριστιανοσοσιαλιστές (του κινήματος του Ψαρουδάκη “Χριστιανική Δημοκρατία”) για να τον ρωτήσουν αν έκαναν καλά που είχαν στον τίτλο του κόμματος τους τον όρο σοσιαλιστικό. “Οχι, τους απάντησε. Το σοσιαλιστικό κρατείστε το. Το χριστιανικό να αφαιρέσετε!!!”
Τι να του πουν μετά από αυτό; Με τρεις λέξεις τους γκρέμισε ολόκληρο το οικοδόμημα που προσπαθούσαν να πυργώσουν για δεκαετίες και για το οποίο κατέβαλαν κόπους και μόχθους!
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΛΕΜΕΣΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΟ
Και ένα δεύτερο παράδειγμα που μου διηγήθηκε ο νυν Μητροπολίτης Λεμεσού (και τότε διάκονος) Αθανάσιος. Σε μια περίοδο που κορυφώθηκαν σκάνδαλα στην Εκκλησία της Ελλάδος πήγε στον π. Παίσιο και του εξέφρασε το σκανδαλισμό του και το φόβο του για τις επιπτώσεις που θα είχαν σε βάρος της Εκκλησίας. Και η απάντηση του Γέροντος Παισίου; “Να πάρει η ευχή! Αδικα σταυρώθηκες”!!! Πού να τολμήσει να ψελλίσει έστω και λέξη ο Σεβασμιότατος;
ΑΥΣΤΗΡΗ ΕΠΙΠΛΗΞΗ ΣΕ ΙΕΡΟΜΟΝΑΧΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΘΝΟΦΥΛΕΤΙΣΜΟ
Αλλος κορυφαίος ορθόδοξος θεολόγος (νυν Σέρβος Μητροπολίτης τότε ιερομόναχος) έφυγε από το κελλί του αείμνηστου Γέροντα με δάκρυα στα μάτια από την επίθεση που του έκανε ο μακαριστός Γέροντας. Τόσο αυστηρά τον είχε επιπλήξει για κάποιες θέσεις του τις οποίες ο αείμνηστος Γέροντας θεώρησε εθνοφυλετικές! Για ευνόητους λόγους δεν αναφέρω το όνομά του.
Και μετά από αυτά υπάρχουν άνθρωποι που ισχυρίζονται ότι τον π. Παίσιο τον παρέσυρε ένας μοναχός; Μόνον άνθρωποι που δεν γνώρισαν τον π. Παίσιο μπορούν να πιστέψουν τέτοιο παραδοξολόγημα.
ΕΣΠΑΖΕ ΚΟΚΚΑΛΑ ΟΤΑΝ ΝΟΜΙΖΕ ΟΤΙ ΕΠΡΕΠΕ
Παρακαλώ τους αγαπητούς αναγνώστες να επιτρέψουν στον γράφοντα να έχει ισχυρή προσωπική άποψη για το θέμα επειδή κατα τη διάρκεια των σπουδών μου φιλοξενήθηκα το καλοκαίρι του 1977 στην Ιερά Μονή Σταυρονικήτα για πέντε σχεδόν μήνες και έτσι μου δόθηκε η ευκαιρία να γνωρίσω τον Αγιο Γέροντα από δεκάδες κατ’ ιδίαν συναντήσεις που είχα μαζί του ή στην παρουσία άλλων προσκυνητών.
Εκτός από τα συνηθισμένα που έλεγε σε όλους: Ξέρεις ευλογημένη ψυχή, ας υποθέσουμε, να έχουμε αρχοντιά και φιλότιμο δεν κάνει να πικραίνουμε το Χριστό κτλ., κτλ., κτλ., όταν ο ίδιος έκρινε ότι έπρεπε να προωθήσει κάτι έσπαζε κυριολεκτικά τα κόκκαλα όποιου διαφωνούσε μαζί του, αν έκρινε ότι έτσι έπρεπε να κάνει.
Η ΚΑΤΣΑΔΑ ΠΟΥ ΕΦΑΓΑ
Και τελικά ο δυστυχής, ενώ κατά την πεντάμηνη παραμονή μου στον Αγιον Ορος, έγινα αποδέκτης μόνο της μεγάλης του αγάπης και πατρικής στοργής, το κατσάδιασμα δεν το γλύτωσα αργότερα όταν τόλμησα να αναδημοσιεύσω κείμενο του π. Κλεόπα που δημοσιέυθηκε στο περιοδικό της Μονής του Οσίου Γρηγορίου και χωρίς φυσικά την πρόθεση να αντιδικήσω με την ερμηνευτική του π. Παισίου!!!
Ο π. ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΣΤΟΧΟΣ ΑΥΣΤΗΡΗΣ ΚΡΙΤΙΚΗΣ
Ο π. Βασίλειος πρέπει να αντιληφθεί επομένως το λόγο που οι Αγιορείτες πατέρες και μάλιστα οι στενά προσκείμενοι προς τον Αγιο Γέροντα - όλοι πολύ πνευματικοί, ταπεινοί και πολύ χαμηλών τόνων ασκητές - έχουν πραγματικά οργιστεί μαζί του και γράφουν σε τόσο αυστηρό τόνο, επειδή γνωρίζουν από πρώτο χέρι ότι όντως ο Αγιος Γέροντας έδινε ξεκάθαρη αποκαλυπτική ερμηνεία και διάσταση στο ηλεκτρονικό φακέλλωμα. Τολμώ να πω ακόμη πιο ισχυρό από ότι ο π. Σαράντης και άλλοι σεβαστοί πατέρες και αδελφοί σήμερα.
ΑΧΡΕΙΑΣΤΗ Η ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΟΥΣ π. ΠΑΙΣΙΟ ΚΑΙ π. ΕΠΙΦΑΝΙΟΣ
Επομένως η δική μου απορία - υποθέτω και άλλων - είναι η εξής: Γιατί χρειαζόταν ο π. Βασίλειος να εμπλέξει τον Γέροντα Παίσιο και να ερίζει με τα πνευματικά του αναστήματα, που γνωρίζουν - ως εικός - καλύτερα από κάθε άλλο τις θέσεις του Αγίου Γέροντος;
Δεν αντελήφθη ότι θα προκαλούσε την άμεση και έντονη αντίδρασή τους, αφού θεωρούν - και δικαίως - ότι ο Γέροντάς τους αδικείται με όσα γράφει ο π. Βασίλειος;
Εντελώς διαφορετικό θα ήταν το θέμα αν ο π. Βασίλειος σε βιβλίο ή άρθρο που θα δημοσίευε, σε κήρυγμα ή ερμηνεία της Αποκάλυψης που τυχόν αποφάσιζε να κάνει στην ενορία του, έδινε τη δική του ερμηνεία στην Αποκάλυψη και τον Αντίχριστο χωρίς να επικαλείται προς επίρρωση της ερμηνευτικής του τους Γέροντες Παίσιο και Επιφάνιο. Αλλά για τον τελευταίο πρέπει να επανέλθουμε.
Ο π. Βασίλειος Βολουδάκης ασχολείται από δεκαετίες με την ερμηνεία της Αποκάλυψης, την έλευση του Αντιχρίστου, του δυσώνυμου αριθμού του θηρίου 666, κττ.
Ως εδώ φυσικά ποιος λογικός άνθρωπος θα μπορούσε να έχει αντίρρηση;
Εκείνο που δεν κατανοώ είναι γιατί ο σεβαστός μας Γέροντας επέλεξε να εμπλέξει τους π. Παίσιο και π. Επιφάνιο Θεοδωρόπουλο στην ερμηνευτική της Αποκάλυψης που επιχειρεί. Ως γνωστόν και οι δύο άγιοι Γέροντες κατέγραψαν με απόλυτη σαφήνεια τις....
θέσεις τους γι’ αυτά τα θέματα.
Ως εικός οι θέσεις που εκφράζει ο π. Βασίλειος έχουν προκαλέσει ιδιαίτερη - και απολύτως δικαιολογημένη πικρία - σε πολλούς πατέρες και αδελφούς, που αγωνίζονται τον καλό αγώνα της πίστεως που διαφωνούν μαζί του αναφορικά με την ερμηνευτική της Αποκάλυψης που υιοθετεί.
Αλλοι πάλιν δεν κατανοούν την τόσο ακατανόητη απροθυμία του να συνδράμει τον αγώνα εναντίον του ηλεκτρονικού φακελλώματος.
Οι διαβεβαιώσεις που δίνει ότι και ο ίδιος ανησυχεί για την ηλεκτρονική φυλακή δεν πείθουν κανένα εξαιτίας του σάλου που ξεσήκωσε στα καλά καθούμενα εναντίον όσων πολεμούσαν το ηλεκτρονικό φακέλλωμα, αλλά προπαντός επειδή διαπιστώνουν την πλήρη αδράνεια του για το θέμα.
Η ΜΑΡΤΥΡΙΑ ΤΩΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΩΝ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΩΝ
Πέραν των όσων έχουν γραφτεί για το θέμα από τις μοναχικές συνοδίες - που είχαν άμεση εξάρτηση από τον Γέροντα Παίσιο και που είναι ασφαλώς οι κατεξοχήν αρμόδιες να διερμηνεύσουν τις πραγματικές θέσεις του Οσίου Γέροντα -, αφού είχαν το προνόμιο της πολυετούς καθημερινής αναστροφής μαζί του, θέλω να καταθέσω τον οβολό μου για να αντιληφθούμε όλοι ότι ο μακαριστός και εν Αγίοις αυλιζόμενος Γέροντας είχε πολύ συγκεκριμένες απόψεις για το 666, τις οποίες και εξέφραζε προς όλους με πολύ έντονο τρόπο που δεν άφηνε περιθώριο σε κανένα να παρεξηγήσει τα λεγόμενά του.
Η ΚΑΤΣΑΔΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ ΤΟΥ π. ΚΛΕΟΠΑ
Πριν δεκαετίες είχα την κύρια ευθύνη της έκδοσης του περιοδικού “Ορθόδοξη Μαρτυρία”, του Παγκύπριου Συλλόγου των Φίλων του Αγίου Ορους.
Ορισμένα από τα κείμενα που δημοσίευε το περιοδικό ήταν δάνεια από άλλα περιοδικά. Στο τεύχος της “Ορθόδοξης Μαρτυρίας” 20 αναδημοσίευσα (προσέξτε αναδημοσίευσα) απόσπασμα άρθρου του αγίου Ρουμάνου ασκητή Κλεόπα Ηλίε, το οποίο μετέφρασε στα Ελληνικά ο π. Δαμασκηνός Γρηγοριάτης και το δημοσίευσε το περιοδικό “Οσιος Γρηγόριος” της Ιεράς Μονής Οσίου Γρηγορίου του Αγίου Ορους.
Σε λίγες βδομάδες, και αμέσως μετά που ο Γέροντας Παίσιος έλαβε το τεύχος της “Ορθόδοξης Μαρτυρίας”, μου έστειλε επιστολή φωτιά, που απηχούσε την έκρηξη της οργής του επειδή θεωρούσε την ερμηνεία του π. Κλεόπα πλανεμένη!!!
ΜΕ ΚΑΤΣΑΔΙΑΣΕ ΕΠΕΙΔΗ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΑ ΑΠΟ ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΟΥ π. ΚΛΕΟΠΑ!
Αντιλαμβάνεστε τη δυσχερή θέση που βρέθηκα. Μου κόπηκαν κυριολεκτικά τα γόνατα όταν παρέλαβα την επιστολή. Παρόλον ότι στην επιστολή του ο π. Παίσιος μιλούσε στον πληθυντικό - για τους υπεύθυνους της έκδοσης - την επιστολή την πήρα πολύ προσωπικά επειδή δική μου επιλογή ήταν η απόφαση να κάνω την αναδημοσίευση.
Υπενθυμίζω ότι το κείμενο δεν ήταν δικό μου. Ούτε συνοδευόταν από δικό μου σχόλιο ή έστω της συντακτικής επιτροπής, που να δείχνει ότι παίρναμε θέση για την ερμηνεία του 666.
Το κείμενο ανήκε στον π. Κλεόπα Ηλίε, ένα πραγματικά άγιο άνθρωπο.
Ούτε και πρωτοδημοσιεύθηκε στην “Ορθοδοξη Μαρτυρία”. Το αναδημοσίευσα από έγκυρο Αγιορειτικό περιοδικό, που εξέδιδε η απολύτως σεβαστή στον γράφοντα Μονή του Οσίου Γρηγορίου, και το οποίο μετέφρασε Αγιορείτης μοναχός τον οποίο ο γράφων ιδιαιτέρως ευλαβείται. Και όμως ο αείμνηστος Γέροντας αντέδρασε με φοβερή οργή!
Ο π. ΚΛΕΟΠΑΣ ΗΛΙΕ ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΤΥΧΑΙΟΣ ΜΟΝΑΧΟΣ
Ας σημειωθεί επίσης ότι π. Κλεόπας Ηλίε δεν ήταν ένας τυχαίος μοναχός. Θεωρείτο “ο π. Παίσιος” τρόπο τινά της Εκκλησίας της Ρουμανίας.
Συνέπεσε μάλιστα να είμαι μάλιστα στο Αγιον Ορος όταν ο οσιακής μνήμης αείμνηστος Γέροντας Κλεόπας Ηλίε επισκέφθηκε στην Καλύβη του Τιμίου Σταυρού τον Γέροντα Παίσιο και όλοι έλεγαν τότε ότι δύο ζώντες Αγιοι συναντήθηκαν εκείνη την ημέρα.
Πού να φανταστώ λοιπόν ότι η αναδημοσίευση του κειμένου θα προκαλούσε τόσο μεγάλη έκρηξη της οργής του π. Παίσιου; Και όμως! Εφαγα την κατσάδα της χρονιάς μου μόνον και μόνον επειδή έκανα την αναδημοσίευση.!!!
ΓΙΑΤΙ Ο π. ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΔΙΑΜΦΙΣΒΗΤΕΙ ΤΙΣ ΘΕΣΕΙΣ ΤΟΥ π. ΠΑΙΣΙΟΥ;
Μετά από αυτά προσπαθώ να καταλάβω τι νόημα έχει ο π. Βασίλειος Βολουδάκης να προσπαθεί να αποδείξει ότι ο π. Παίσιος δεν είχε σαφείς θέσεις για το θέμα, ότι ο γραφικός χαρακτήρας της γνωστής επιστολής του περί του Αντιχρίστου δεν είναι δικός του, κτλ.;
ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΔΩΣΕΙ ΤΗ ΔΙΚΗ ΤΟΥ ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΕΡΙΖΕΙ ΜΕ ΤΟΝ π. ΠΑΙΣΙΟ
Ο π. Βασίλειος Βολουδάκης δεν είναι τυχαίος κληρικός. Εχει χιλιάδες πνευματικά παιδιά και έχει αναπτύξει ένα πολύ αξιόλογο πνευματικό έργο. Παράλληλα είναι κάτοχος σημαντικής θεολογικής παιδείας και έχει εκδώσει αξιόλογα συγγράμματα.
Αν ήθελε να δώσει τη δική του ερμηνεία της Αποκάλυψης, αν η ιερατική του συνείδηση του υπαγόρευε να δώσει τη δική του ερμηνευτική θα μπορούσε να γράψει κάτι σχετικό - όπως έκαναν τόσοι άλλοι - χωρίς να εμπλέξει τον π. Παισίο και προπαντός χωρίς να διαμφισβητήσει ότι όντως ο π. Παίσιος αντετίθετο σφοδρότατα στο ηλεκτρονικό φακέλλωμα, όχι απλά επειδή ήταν αντίθετος με την ηλεκτρονική φυλακή, αλλά επειδή ερμήνευε την Αποκάλυψη με τον τρόπο που την ερμηνεύει σήμερα ο π. Σαράντης και πολλοί άλλοι επίσκοποι, πρεσβύτεροι, μοναχοί και θεολόγοι και μάλιστα Καθηγητές της Θεολογίας.
Γι’ αυτό έδινε στον τότε Ε.Κ.Α.Μ. (νυν Κάρτα του Πολίτη) καθαρά εσχατολογικές διαστάσεις. Τον θεωρούσε σαφέστατη ένδειξη για τον επικείμενο ερχομό του Αντιχρίστου με όλα όσα θα συνοδεύουν τη φοβερή παρουσία του.
ΣΤΟΝ π. ΠΑΙΣΙΟ ΕΣΠΕΥΔΑΝ ΠΟΤΑΜΙΑ ΑΝΘΡΩΠΩΝ
Να προσθέσω το εξής. Ο π. Παίσιος δεν ήταν ένας τυχαίος και άγνωστος μοναχός. Ηταν μοναχός που όλοι τιμούσαν ως ζώντα Αγιο. Ακόμη και όσο ήταν εν ζωή ουδείς αμφέβαλλε ότι μια μέρα η Εκκλησία θα τον κατέτασσε μεταξύ των Αγίων. Ολοι τον ευλαβούντο ως ζώντα Αγιο, από τον μακαριστό Πατριάρχη Δημήτριο μέχρι και τον τελευταίο λαικό που προσέτρεχε κοντά του από όλα τα μέρη της Ελλάδος και της υφηλίου, όπως οι πιστοί της Ρωσίας έσπευδαν να συναντήσουν τον Αγιο Σεραφείμ του Σαρώφ.
Ποτάμια ανθρώπων πήγαιναν καθημερινά να συναντήσουν τον π. Παίσιο και από κανένα δεν έκρυβε τους φόβους του για την επικείμενη έλευση του Αντιχρίστου επειδή πίστευε ότι το ηλεκτρονικό φακέλλωμα ήταν σαφέστατο σύμβολο του Αντιχρίστου.
Επομένως ποιο νόημα έχει να ισχυρίζεται κάποιος ότι ο π. Παίσιος δεν θεωρούσε την έλευση του Αντιχρίστου επικείμενη και το ηλεκτρονικό φακέλλωμα πρόδρομο της έλευσης του Αντιχρίστου;
Ο ΙΣΧΥΡΙΣΜΟΣ ΟΤΙ Ο π. ΠΑΙΣΙΟΣ ΠΑΡΑΣΥΡΘΗΚΕ ΑΠΟ ΚΑΠΟΙΟ ΜΟΝΑΧΟ
Ο ισχυρισμός ορισμένων ότι ο π. Παίσιος παρασύρθηκε από κάποιο μοναχό και πίστευε αυτά τα πράγματα για την έλευση του Αντιχρίστου μπορεί να γίνει δεκτός μόνον από ανθρώπους που δεν γνώρισαν καθόλου ή ελάχιστα τον π. Παίσιο.
Σας διαβεβαιώ! Το μόνο πράγμα στον κόσμο που δεν ήταν δυνατόν να κάνει κάποιος ήταν να παρασύρει τον π. Παίσιο σε κάτι που ο ίδιος δεν ήθελε να κάνει ή το οποίο δεν πίστευε ότι ήταν σωστό.
Πιστέψτε με! Μόνον να παρασύρει κάποιος τον π. Παίσιο δεν ήταν δυνατόν.
Εγινα πολλές φορές αυτόπτης μάρτυρας όταν συγύριζε δεόντως - στην παρουσία λαικών προσκυνητών - ηγουμένους του Αγίου Ορους και επισκόπους. Ο αείμνηστος Γέροντας είχε μια ισχυρότατη άποψη για ορισμένα θέματα και εξηγούσε τις θέσεις του με ένα πολύ πρωτότυπο τρόπο κυριολεκτικά προσωπικό και ανεπανάληπτο.
Δεν ήταν απλά ένα καλοκάγαθο και άγιο γεροντάκι του Αγίου Ορους όπως ήταν λ.χ. ο π. Ενώχ ο Ρουμάνος ο Αγιορείτης.
Δεν τολμούσες να συζητήσεις μαζί του. Ηξερες ότι θα σε συγύριζε δεόντως. Αφηνε το συνομιλητή του να πει τα δικά του και μετά έλεγε μια κουβέντα και γκρέμιζε εκ θεμελίων όλα όσα οικοδόμησε ο συνομιλητής του.
Αναφέρω τρεις χαρακτηριστικές περιπτώσεις για να αντιληφθούν όσοι γνώρισαν εξ αποστάσεως ή από τα βιβλία ή ελάχιστα τον Γέροντα Παίσιο και δεν είχαν ως εκ τούτου τη δυνατότητα να τον γνωρίσουν από κοντά.
ΟΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΣΟΣΙΑΛΙΣΤΕΣ
_________
Πήγαν κοντά του οι λεγόμενοι χριστιανοσοσιαλιστές (του κινήματος του Ψαρουδάκη “Χριστιανική Δημοκρατία”) για να τον ρωτήσουν αν έκαναν καλά που είχαν στον τίτλο του κόμματος τους τον όρο σοσιαλιστικό. “Οχι, τους απάντησε. Το σοσιαλιστικό κρατείστε το. Το χριστιανικό να αφαιρέσετε!!!”
Τι να του πουν μετά από αυτό; Με τρεις λέξεις τους γκρέμισε ολόκληρο το οικοδόμημα που προσπαθούσαν να πυργώσουν για δεκαετίες και για το οποίο κατέβαλαν κόπους και μόχθους!
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΛΕΜΕΣΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΟ
Και ένα δεύτερο παράδειγμα που μου διηγήθηκε ο νυν Μητροπολίτης Λεμεσού (και τότε διάκονος) Αθανάσιος. Σε μια περίοδο που κορυφώθηκαν σκάνδαλα στην Εκκλησία της Ελλάδος πήγε στον π. Παίσιο και του εξέφρασε το σκανδαλισμό του και το φόβο του για τις επιπτώσεις που θα είχαν σε βάρος της Εκκλησίας. Και η απάντηση του Γέροντος Παισίου; “Να πάρει η ευχή! Αδικα σταυρώθηκες”!!! Πού να τολμήσει να ψελλίσει έστω και λέξη ο Σεβασμιότατος;
ΑΥΣΤΗΡΗ ΕΠΙΠΛΗΞΗ ΣΕ ΙΕΡΟΜΟΝΑΧΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΘΝΟΦΥΛΕΤΙΣΜΟ
Αλλος κορυφαίος ορθόδοξος θεολόγος (νυν Σέρβος Μητροπολίτης τότε ιερομόναχος) έφυγε από το κελλί του αείμνηστου Γέροντα με δάκρυα στα μάτια από την επίθεση που του έκανε ο μακαριστός Γέροντας. Τόσο αυστηρά τον είχε επιπλήξει για κάποιες θέσεις του τις οποίες ο αείμνηστος Γέροντας θεώρησε εθνοφυλετικές! Για ευνόητους λόγους δεν αναφέρω το όνομά του.
Και μετά από αυτά υπάρχουν άνθρωποι που ισχυρίζονται ότι τον π. Παίσιο τον παρέσυρε ένας μοναχός; Μόνον άνθρωποι που δεν γνώρισαν τον π. Παίσιο μπορούν να πιστέψουν τέτοιο παραδοξολόγημα.
ΕΣΠΑΖΕ ΚΟΚΚΑΛΑ ΟΤΑΝ ΝΟΜΙΖΕ ΟΤΙ ΕΠΡΕΠΕ
Παρακαλώ τους αγαπητούς αναγνώστες να επιτρέψουν στον γράφοντα να έχει ισχυρή προσωπική άποψη για το θέμα επειδή κατα τη διάρκεια των σπουδών μου φιλοξενήθηκα το καλοκαίρι του 1977 στην Ιερά Μονή Σταυρονικήτα για πέντε σχεδόν μήνες και έτσι μου δόθηκε η ευκαιρία να γνωρίσω τον Αγιο Γέροντα από δεκάδες κατ’ ιδίαν συναντήσεις που είχα μαζί του ή στην παρουσία άλλων προσκυνητών.
Εκτός από τα συνηθισμένα που έλεγε σε όλους: Ξέρεις ευλογημένη ψυχή, ας υποθέσουμε, να έχουμε αρχοντιά και φιλότιμο δεν κάνει να πικραίνουμε το Χριστό κτλ., κτλ., κτλ., όταν ο ίδιος έκρινε ότι έπρεπε να προωθήσει κάτι έσπαζε κυριολεκτικά τα κόκκαλα όποιου διαφωνούσε μαζί του, αν έκρινε ότι έτσι έπρεπε να κάνει.
Η ΚΑΤΣΑΔΑ ΠΟΥ ΕΦΑΓΑ
Και τελικά ο δυστυχής, ενώ κατά την πεντάμηνη παραμονή μου στον Αγιον Ορος, έγινα αποδέκτης μόνο της μεγάλης του αγάπης και πατρικής στοργής, το κατσάδιασμα δεν το γλύτωσα αργότερα όταν τόλμησα να αναδημοσιεύσω κείμενο του π. Κλεόπα που δημοσιέυθηκε στο περιοδικό της Μονής του Οσίου Γρηγορίου και χωρίς φυσικά την πρόθεση να αντιδικήσω με την ερμηνευτική του π. Παισίου!!!
Ο π. ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΣΤΟΧΟΣ ΑΥΣΤΗΡΗΣ ΚΡΙΤΙΚΗΣ
Ο π. Βασίλειος πρέπει να αντιληφθεί επομένως το λόγο που οι Αγιορείτες πατέρες και μάλιστα οι στενά προσκείμενοι προς τον Αγιο Γέροντα - όλοι πολύ πνευματικοί, ταπεινοί και πολύ χαμηλών τόνων ασκητές - έχουν πραγματικά οργιστεί μαζί του και γράφουν σε τόσο αυστηρό τόνο, επειδή γνωρίζουν από πρώτο χέρι ότι όντως ο Αγιος Γέροντας έδινε ξεκάθαρη αποκαλυπτική ερμηνεία και διάσταση στο ηλεκτρονικό φακέλλωμα. Τολμώ να πω ακόμη πιο ισχυρό από ότι ο π. Σαράντης και άλλοι σεβαστοί πατέρες και αδελφοί σήμερα.
ΑΧΡΕΙΑΣΤΗ Η ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΟΥΣ π. ΠΑΙΣΙΟ ΚΑΙ π. ΕΠΙΦΑΝΙΟΣ
Επομένως η δική μου απορία - υποθέτω και άλλων - είναι η εξής: Γιατί χρειαζόταν ο π. Βασίλειος να εμπλέξει τον Γέροντα Παίσιο και να ερίζει με τα πνευματικά του αναστήματα, που γνωρίζουν - ως εικός - καλύτερα από κάθε άλλο τις θέσεις του Αγίου Γέροντος;
Δεν αντελήφθη ότι θα προκαλούσε την άμεση και έντονη αντίδρασή τους, αφού θεωρούν - και δικαίως - ότι ο Γέροντάς τους αδικείται με όσα γράφει ο π. Βασίλειος;
Εντελώς διαφορετικό θα ήταν το θέμα αν ο π. Βασίλειος σε βιβλίο ή άρθρο που θα δημοσίευε, σε κήρυγμα ή ερμηνεία της Αποκάλυψης που τυχόν αποφάσιζε να κάνει στην ενορία του, έδινε τη δική του ερμηνεία στην Αποκάλυψη και τον Αντίχριστο χωρίς να επικαλείται προς επίρρωση της ερμηνευτικής του τους Γέροντες Παίσιο και Επιφάνιο. Αλλά για τον τελευταίο πρέπει να επανέλθουμε.
ksipnistere.blogspot.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου