Γέροντα,
εκείνος ο μοναχός που αναφέρει ο Ευεργετινός ότι δέκα χρόνια έπεφτε σε
κάποια αμαρτία κάθε μέρα, αλλά και κάθε μέρα μετανοούσε3, πώς σώθηκε;
– Εκείνος ήταν κατά κάποιον τρόπο κυριευμένος, αιχμαλωτισμένος από την αμαρτία.
Δεν είχε κακή διάθεση, αλλά δεν είχε βοηθηθή, σπρώχτηκε στο κακό, γι᾿
αυτό δικαιούτο την θεία βοήθεια. Πάλευε, πονούσε, είχε μετάνοια
ειλικρινή, και ο Θεός τελικά τον έσωσε. Βλέπεις, ένας μπορεί να έχη καλή
διάθεση· αν όμως δεν βοηθηθή από μικρός και
παρασυρθή στο κακό, είναι δύσκολο μετά να σηκωθή. Κάνει μια προσπάθεια,
πάλι πέφτει, πάλι σηκώνεται· παλεύει δηλαδή. Ο Θεός αυτόν τον άνθρωπο
δεν θα τον αφήση, γιατί ο καημένος κάνει την μικρή του προσπάθεια,
ζητάει και την θεία βοήθεια και δεν αμαρτάνει εν ψυχρώ.
Κάποιος
λ.χ. ξεκινάει να πάη κάπου, χωρίς να έχη σκοπό να αμαρτήση, αλλά
πηγαίνοντας του συμβαίνει ένας πειρασμός και πέφτει σε κάποια αμαρτία.
Μετανοεί, κάνει μια προσπάθεια, του στήνουν πάλι μια παγίδα καί, ενώ δεν
έχει διάθεση να κάνη κάτι κακό, ο καημένος ξαναπέφτει και πάλι
μετανοεί.
Αυτός έχει ελαφρυντικά, γιατί δεν θέλει να κάνη το κακό, αλλά παρασύρεται στο κακό και ύστερα μετανοεί.
Όποιος όμως λέει: «γιά να πετύχω εκείνο, πρέπει να κάνω αυτήν την
αδικία· για να πετύχω το άλλο, πρέπει να κάνω εκείνη την πονηριά» κ.λπ.,
αυτός αμαρτάνει εσκεμμένως και εν γνώσει του.
Καταστρώνει δηλαδή το
αμαρτωλό του σχέδιο και βάζει πρόγραμμα με τον διάβολο τί αμαρτία θα
κάνη. Αυτό είναι πολύ κακό, επειδή είναι προμελετημένο.
Δεν είναι
ότι πέφτει σε πειρασμό, αλλά ξεκινάει να κάνη κάτι μαζί με τον πειρασμό.
Ένας τέτοιος άνθρωπος δεν πρόκειται ποτέ να βοηθηθή, γιατί δεν
δικαιούται την θεία βοήθεια, και τελικά πεθαίνει αμετανόητος.
Αγ. Παϊσίου Αγιορείτου: ΛΟΓΟΙ Γ’ «Πνευματικός Αγώνας» ‐ 69 ‐
3 Βλ. Ευεργετινός, τόμος Α´, Υπόθεσις Α´, σ. 34 κ.ε.
Σε κάθε πνευματική χειμωνιά να περιμένουμε με υπομονή και ελπίδα την πνευματική άνοιξη.
Οι μεγαλύτεροι πειρασμοί είναι συνήθως στιγμιαίοι καί, εάν εκείνη την
στιγμή τους ξεφύγουμε, περνάει και φεύγει η φάλαγγα των δαιμόνων και
γλυτώνουμε. Όταν ενωθή ο άνθρωπος με τον Θεό, δεν έχει πια πειρασμούς.
Μπορεί ο διάβολος να κάνη κακό στον Άγγελο; Όχι, καίγεται.
Η πνευματική ζωή είναι πολύ απλή και εύκολη· εμείς την κάνουμε δύσκολη, γιατί δεν αγωνιζόμαστε σωστά.
Με λίγη προσπάθεια και
πολλή ταπείνωση και εμπιστοσύνη στον Θεό, μπορεί κανείς να προχωρήση
πολύ. Γιατί, όπου υπάρχει ταπείνωση, δεν έχει θέση ο διάβολος· καί, όπου
δεν υπάρχει διάβολος, επόμενο είναι να μην υπάρχουν και πειρασμοί.
Όταν,
Γέροντα, η καρδιά μου είναι σκληρή, θυμάμαι τις διάφορες δυσκολίες που
έχω περάσει και ζητώ από τον Θεό να βοηθήση όσους περνούν παρόμοιες
δυσκολίες.
– Καλό είναι αυτό. Να το κάνης, αφού έτσι καταλαβαίνεις
περισσότερο τον άλλον και συμπάσχεις μαζί του. «Θεέ μου, να λές, όπως
ευεργέτησες εμένα τόσο πολύ, βοήθησε και τον αδελφό μου, που είναι
καλύτερος από μένα».
– Όταν, Γέροντα, προσεύχωμαι για την σωτηρία
μιας ψυχής και παράλληλα παρακαλώ τον Θεό να μην επιτρέψη να κακοπαθήση,
μήπως δεν είναι σωστό;
– Όχι, ευλογημένη, και αυτό μέσα στον πόνο είναι.
Ο Θεός συγκινείται, όταν αυτός που προσεύχεται έχη μέσα του αγάπη για
τον πλησίον, αλλά τελικά ο Θεός θα κάνη αυτό που συμφέρει στην ψυχή.
Αγ. Παϊσίου Αγιορείτου: ΛΟΓΟΙ Γ’ «Πνευματικός Αγώνας» ‐ 71 ‐
Έλεγε ο Γέροντας Παΐσιος
Όταν είχα πάει στο Κοινόβιο με έβαλαν ως αρχάριο να βοηθώ τον
τραπεζάρη. Τότε ένα γεροντάκι ογδόντα χρονών, τελείως εξαντλημένο, μου
ζήτησε να του πηγαίνω στο κελλί του καμμιά σούπα. Τέλειωνα λοιπόν την
διακονία μου και του πήγαινα την σούπα. Μια μέρα με είδε ένας αδελφός
και μου είπε: «Μήν τον καλομαθαίνης, γιατί μετά θα σού ζητάη συνέχεια
βοήθεια και δεν θα σε αφήνη να ησυχάσης· ούτε τα πνευματικά σου θα
μπορής να κάνης.
Εγώ ξέρεις τί έπαθα; Πήγα μια
φορά λίγο να τον βοηθήσω, γιατί ήταν κρυωμένος, και μετά δεν με άφηνε
ήσυχο· χτυπούσε κάθε λίγο τάκ-τάκ τον τοίχο. “Κάνε αγάπη, έλεγε, κάνε
μου ένα τσάι”. “Κάνε αγάπη, έλα, γύρισέ με λίγο”. Ύστερα από λίγο,
τάκ-τάκ “κάνε αγάπη, βάλε μου ένα ζεστό τούβλο”.
Τούβλο-τσάι, τούβλο-τσάι, που να προφθάσω μετά να κάνω τα πνευματικά μου! Αγανάκτησα!».
Ακούς εκεί πέρα;
Είναι φοβερό! Το γεροντάκι να υποφέρη, να βογγάη, να του ζητάη κάτι για
να ανακουφισθή, και εκείνος να μη θέλη να πάη, για να μη διακόψη τα
πνευματικά του! Αυτά είναι τελείως ξερά πράγματα. Πιό πολύ θα μετρούσε
για τον Θεό το «τούβλο-τσάι» παρά οι μετάνοιες και τα κομποσχοίνια που
έκανε… καθ’ όλην την εντέλειαν! Από την μια έλεγε: «Κύριε Ιησού Χριστέ,
ελέησόν με», και από την άλλη: «Άσε με ήσυχο»!
Αγίου Παΐσιου Αγιορείτου.!!
ΓΙΑ ΟΣΟΥΣ ΚΟΙΝΩΝΟΥΝ ΑΝΕΞΟΜΟΛΟΓΗΤΟΙ.
Ένα συγκλονιστικό Θαύμα του Αγίου Ευγενίου
Στα χρόνια του βυζαντινού αυτοκράτορα Κωνσταντίνου του νέου πλήθος από Σκύθες με δική του διαταγή ξεκίνησαν για την Ανατολή. Κάποτε έφτασαν και στην Τραπεζούντα.
...Συνεχίστε την ανάγνωση– Γέροντα, πώς μπορεί να έχη κανείς την ευλογία του Θεού;
– Όταν ο άνθρωπος έχη συγγένεια με τον Θεό, ο Θεός δίνει την ευλογία
Του. Αλλιώς τί να δώση; Να καταπατιέται η ευλογία Του; Το έχω ζήσει
αυτό.
Όταν είχα πάει στο Σινά, υπήρχε μεγάλη ανομβρία. Χρόνια είχε
να ρίξη μια σταγόνα νερό και αυτό δυσκόλευε και το μοναστήρι και τους
Βεδουίνους που ζούσαν κοντά σε αυτό. Οι μοναχοί έκαναν προσευχή για την
ανομβρία, αλλά κανένα αποτέλεσμα. Την εποχή του κλαδέματος των ελιών
πήγα να βοηθήσω κι εγώ. Αφού κλάδεψαν οι
Βεδουίνοι τα δένδρα, οι μοναχοί κράτησαν τα χοντρά κλαδιά για το
μοναστήρι και τα λεπτά τα άφησαν σε μία άκρη.
Οι Βεδουίνοι τους
παρακαλούσαν να τους τα δώσουν, για να τα χρησιμοποιήσουν στην φωτιά,
όταν μαγειρεύουν, και να ζεσταίνωνται το βράδυ που κάνει πολύ κρύο·
εκείνοι όμως αρνήθηκαν και οι Βεδουίνοι έφυγαν λυπημένοι.
Την άλλη
μέρα που ήρθαν οι Βεδουίνοι και τα ξαναζήτησαν, έκανα δεμάτια όλα τα
λεπτά κλαδιά και τους τα έδωσα όλα. Τότε ένας ηλικιωμένος Βεδουίνος μου
είπε: «Εσύ είσαι καλός άνθρωπος· θα βρέξη». Πράγματι, μέχρι να γυρίσω
στο μοναστήρι, άρχισε να βρέχη, και έβρεξε πολύ. Η ευχή του Βεδουίνου
άνοιξε τους ουρανούς. Τότε δεν είπα σε κανέναν το περιστατικό αυτό.
Αγίου Παΐσιου Αγιορείτου.!!
«Χριστιανός χωρίς εκκλησιασμό,
χωρίς προσευχή,
χωρίς Θεία Κοινωνία, είναι ένα ξέφραγο αμπέλι,
όπου ανά πάσα στιγμήν η πόρτα είναι ανοιχτή να μπουν μέσα οι κλέφτες, δηλαδή οι δαίμονες, να το αλωνίσουν».
Ο Χριστιανός με το βάπτισμα, βάζει μέσα του την χάρη, βάζει μέσα του
τον Χριστό. Όταν όμως αμαρτήσει, διώχνει την χάρη. Η αμαρτία μας
χωρίζει, σαν ένα τείχος, από τον Χριστό. Φωνάζεις “ Κύριε Ιησού
Χριστέ…”, η πόρτα κλειστή. Με την μετάνοια και την εξομολόγηση πέφτει η
αμαρτία. πέφτει ο τοίχος. Συμφιλιώνεται ξανά ο άνθρωπος με τον Θεό.
Είναι για παράδειγμα, σαν να είχες κάποιον άρχοντα φίλο σου. Σε μια
στιγμή κάτι του έφταιξες και τα χαλάσατε. Έλα όμως που τον έχεις ανάγκη.
Θέλεις, δεν θέλεις, ταπεινώνεσαι και του βάζεις μετάνοια. Αφού
ξανασυμφιλιώθηκες, τότε έχεις θάρρος να του πεις: “Φίλε, σε παρακαλώ,
κάμε μου μια χάρη”. Χάριν της φιλίας δεν θα σε ακούσει; Ε, πόσο μάλλον
ακούει ο Χριστός, όταν ο άνθρωπος συμφιλιωθεί μαζί Του».
-Αχ,
Γέροντα, καλή και η εξομολόγηση, αλλά ο κόσμος δεν μας αφήνει να
σωθούμε. βγαίνεις από το εξομολογητάρι. πάλι βλέπεις τα ίδια, ακούς τα
ίδια, σκανδαλίζεσαι, θυμώνεις, φθονείς, κατακρίνεις…
-Εσύ δεν μιλάς
σωστά. Ο Χριστός είπε, αν σε πειράζει το μάτι σου βγάλε το, δεν είπε
βγάλε του αλλουνού. Βλέπεις μια γυναίκα ντυμένη άσεμνα. αυτή τη δουλειά
της, εσύ τη δουλειά σου. Βγάλε το μάτι σου, σημαίνει κατέβασέ το κάτω,
να μη περιεργάζεσαι. Αν είσαι τόσο αδύνατος και ούτε αυτό δεν κάνεις,
τότε μην αιτιάσαι άλλους. Να λές, “αλλοίμονό σου ταλαίπωρε, φιλήδονε,
μοιχέ.σου αρέσει ώστε η αμαρτία!”. Ο τέλειος, βλέπει και δεν
σκανδαλίζεται. ο αγωνιστής φεύγει όσο μπορεί τα αίτια. Ο χαύνος, μπαίνει
μόνος του στη λαύρα της αμαρτίας και μετά… φταίνε οι άλλοι.
Δικαιολογία… όπως η Εύα».
«Ξέρεις πόσες τέτοιες περιπτώσεις έχω,
όπου με αφορμή κάποιον πειρασμό έμαθαν οι ίδιοι να προσεύχονται και με
την σειρά και την υπομονή κέρδισαν και τους άλλους;»
«ΠΑΠΑΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΔΙΟΝΥΣΙΑΤΗΣ»
Γέροντα,
έχω φθάσει σε πολύ δύσκολη κατάσταση. Έχω σαρκικούς λογισμούς και πέφτω
στην λύπη. Φοβάμαι μήπως δεν βγώ ποτέ από αυτήν την κατάσταση.
– Έχε θάρρος, καλό μου παιδί, και ο Χριστός θα νικήση τελικά. Να ψάλλης:
«Εκ νεότητός μου ο εχθρός με πειράζει, ταις ηδοναίς φλέγει με· εγώ δε πεποιθώς εν σοί, Κύριε, τροπούμαι τούτον»1.
Στην ουσία δεν φταίει πολύ η καημένη η σάρκα, αλλά η υπερηφάνεια.
Είναι αλήθεια ότι έχεις πολλές ικανότητες, τις οποίες φυσικά ο Θεός σού τις έδωσε, αλλά, επειδή αμελείς λιγάκι και δεν προσέχεις, ο εχθρός βρίσκει ευκαιρία, τις εκμεταλλεύεται και σε ρίχνει στην υπερηφάνεια.
Κι ενώ θα έπρεπε να λούζης το πρόσωπό σου με δάκρυα αγαλλιάσεως και
ευγνωμοσύνης προς τον Θεό, το λούζεις με πικρά δάκρυα πόνου και
στενοχώριας. Έτσι βγαίνει το εξής συμπέρασμα: Εάν δεν ταπεινωθούμε
εκουσίως, θα ταπεινωθούμε ακουσίως, διότι μας αγαπά ο Καλός Θεός. Θάρρος
λοιπόν, παιδί μου, και θα νικήση ο Χριστός. «Εάν γαρ πάλιν ισχύσητε,
και πάλιν ηττηθήσεσθε, ότι μεθ᾿ ημών ο Θεός»2.
Μπόρα είναι και θα
περάση και πολλά καλά θα φέρη. Θα γνωρίσης πιο καλά τον εαυτό σου, θα
ταπεινωθής υποχρεωτικά, και κατά τους πνευματικούς νόμους υποχρεωτικά θα
έρθη σ᾿ εσένα και η Χάρις του Θεού, που προηγουμένως εμποδιζόταν από
την υπερηφάνεια.Δεν γνωρίσαμε τον εαυτό μας.
Αν τον γνωρίσουμε, η ψυχή μας θα χαίρεται και θα ζητά ταπεινά το έλεος του Θεού.
Η γνώση του εαυτού μας γεννά την ταπείνωση. Γιατί, όσο περισσότερο
γνωρίζει ο άνθρωπος τον εαυτό του, τόσο περισσότερο ανοίγουν τα μάτια
της ψυχής του και βλέπει καθαρώτερα την μεγάλητου αδυναμία. Γνωρίζει την
αθλιότητά του και την αχαριστία του, καθώς και την μεγάλη αρχοντιά και
την ευσπλαχνία του Θεού, οπότε συντρίβεται εσωτερικά, ταπεινώνεται πολύ
και αγαπάει τον Θεό πολύ.
Αγ. Παϊσίου Αγιορείτου: ΛΟΓΟΙ Ε’ «Πάθη και Αρετές» ‐ 93 ‐
1 Πρώτος Αναβαθμός του πλ. Δ´ ήχου.
2 Ωρολόγιον το Μέγα, έκδ. «Αποστολική Διακονίας», Αθήνα 142001, σ. 164. Βλ. και Ησ. 8, 9‐
10.
Να
ευχαριστούμε τον Θεό όχι μόνο για τα χαρίσματα που μας έχει δώσει, αλλά
και για το ότι μας έχει κάνει ανθρώπους, ενώ Νοικοκύρης είναι και
μπορούσε να μας κάνη και φίδια και σκορπιούς και χελώνες και μουλαράκια
και γαϊδουράκια.
«Ο Θεός, να λέμε, μπορούσε να με κάνη μουλάρι και
να έπεφτα σε αδιάκριτα χέρια και να με φόρτωναν εκατόν πενήντα κιλά
βάρος και να με χτυπούσαν, αλλά δεν με έκανε.
Μπορούσε να με κάνη φίδι ή σκορπιό, αλλά δεν με έκανε. Μπορούσε να με κάνη χελώνα, γουρούνι, βάτραχο, κουνούπι, μύγα κ.λπ., αλλά δεν με έκανε. Τί με έκανε; Με έκανε άνθρωπο.
Εγώ έχω ανταποκριθή σε όσα μου έδωσε; Όχι». Αν ο άνθρωπος δεν εξετάζη
τα πράγματα με αυτόν τον τρόπο, ενώ φαίνεται στους ανθρώπους δίκαιος,
είναι ο μεγαλύτερος άδικος του κόσμου, γιατί δεν αδικεί ανθρώπους, αλλά
τον Θεό, που του έδωσε τόσα χαρίσματα. Όταν όμως τα εξετάζη με αυτόν τον
τρόπο, ακόμη κι αν φθάση σε πνευματικά μέτρα και κάνη χιλιάδες θαύματα
την ημέρα, πάλι δεν θα του πη ο λογισμός ότι κάτι κάνει, γιατί όλα τα
αποδίδει στον Θεό και αυτός ελέγχεται συνέχεια μήπως δεν έχει
ανταποκριθή σε όσα του έδωσε ο Θεός.
Και τότε αρχίζει από αυτήν την
ζωή η μία Χάρις να διαδέχεται την άλλη και η άλλη την άλλη, και έτσι
γίνεται χαριτωμένος άνθρωπος, επειδή η ταπείνωση του έγινε πλέον
κατάσταση. Και όταν τα αποδίδη όλα στον Θεό και γίνη ευγνώμων δούλος του
Θεού, θα ακούση στην άλλη ζωή το «εύ, δούλε αγαθέ και πιστέ! επί ολίγα
ής πιστός, επί πολλών σε καταστήσω»5
Αγ. Παϊσίου Αγιορείτου: ΛΟΓΟΙ Ε’ «Πάθη και Αρετές» ‐ 51 ‐
5 Ματθ. 25, 21 και 25, 23.
|
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου