Νὰ ζητᾶμε ταπεινὰ τὸ ἔλεος τοῦ Θεοῦγιὰ τὴν διόρθωσή μας
–Γέροντα,
ὅταν οἱ Πατέρες λένε ὅτι μετάνοια εἶναι νὰ ἀποφασίση κανεὶς νὰ μὴν
ξανακάνη τὰ προηγούμενα ἁμαρτήματα καὶ νὰ λυπᾶται γι ̓ αὐτά, σημαίνει
ὅτι διαρκῶς πρέπει νὰ τὰ θυμᾶται;
–Ὄχι, δὲν θυμᾶται κάθε ἁμαρτία χωριστά, ἀλλὰ ἔχει συνέχεια τὴν συναίσθηση τῆς ἁμαρτωλότητός του.
Μέχρις ἑνὸς σημείου πρέπει νὰ σκέφτεται κανεὶς ἕνα σφάλμα του καὶ
ὕστερα νὰ ζητᾶ ταπεινὰ τὸ ἔλεος τοῦ Θεοῦ καί, ἂν δὲν ὑπάρχη ὑπερηφάνεια,
ὁ Θεὸς θὰ βοηθήση. Ἰδίως ὅταν κάποιος
εἶναι εὐαίσθητος, καλύτερα εἶναι νὰ ξεχνᾶ παλιὲς ἁμαρτίες του, ἀφοῦ
ἔχουν τακτοποιηθῆ μὲ τὴν μετάνοια καὶ τὴν ἐξομολόγηση.
Μπορεῖ τὸ
ταγκαλάκι νὰ τοῦ θυμίζη παλιές του ἁμαρτίες καὶ νὰ τὸν ζαλίζη μὲ
λογισμούς, γιὰ νὰ τοῦ τρώη τὴν ὥρα καὶ νὰ τὸν περισπᾶ ἀπὸ τὴν προσευχή.
Ἕνας ὅμως ποὺ δὲν εἶναι εὐαίσθητος καὶ βλέπει νὰ γεννιέται μέσα του
ὑπερηφάνεια, τότε καλὰ εἶναι νὰ φέρνη στὸν νοῦ του τὶς ἁμαρτίες του, γιὰ
νὰ ταπεινώνεται.
Παϊσίου Ἁγιορείτου: ΛΟΓΟΙ Γ’ «Πνευματικὸς Ἀγώνας»-86
Είμαστε στα χέρια του Θεού.
Ο Θεός μας παρακολουθεί με ακρίβεια και γνωρίζει την καρδιά του
καθενός. Δεν θα μας αδικήση. Αφού υπάρχει θεία δικαιοσύνη και θεία
ανταπόδοση ,και ο Θεός μας αγαπάει – το κυριώτερο από όλα – ό,τι καλό
κάνει κανείς δεν χάνεται. Για αυτό είναι χαμένος , τελείως λειψός,
όποιος ζητάει να δικαιωθή από τους ανθρώπους
.Έχουν κάποιο σοβαρό
πρόβλημα ,δεν φθάνει να τους ακούσης, να δης ότι έχουν έναν πόνο και να
τους πης: « Πάρε μια ασπιρίνη » . « Ένα λεπτό
να σε απασχολήσω, λένε μερικοί, γιατί φεύγει το αυτοκίνητο » , και σου
λένε ένα σοβαρό θέμα. Σαν να έχη κάποιος καρκίνο και να λέη στον γιατρό:
« Κάνε μια εγχείρηση, γιατί φεύγει σε λίγο το αεροπλάνο! » . Κάθε
πάθηση, θέλει τον ανάλογο χρόνο. Να δης από πού ξεκινάει , τι συμπτώματα
έχει κ.λ.π. Σε ένα σοβαρό θέμα δεν μπορείς να δώσης πρόχειρες λύσεις.
Ένας δόκιμος μοναχός με πλησίασε στη λιτανεία που κάνουν στο Άγιον Όρος
την Διακαινήσιμο εβδομάδα, ακριβώς μόλις πήραμε μια ανηφόρα, και ήθελε
να του πω περί νοεράς προσευχής. Τόσες φορές είχε έρθει στο Καλύβι και
ποτέ δεν ρώτησε για αυτό το θέμα, και εκεί, πάνω στην ανηφόρα, είχε την
έμπνευση να ρωτήση για ένα τόσο λεπτό θέμα ! Ένα λεπτό και σοβαρό θέμα
δεν συζητιέται ούτε στο πόδι ούτε στον ανήφορο
…
Μπορεῖ, Γέροντα, κάποιος νὰ ἀναγνωρίζη τὸ σφάλμα του καὶ νὰ μὴν προοδεύη;
–Ὅταν ὁ ἄνθρωπος ἀναγνωρίζη τὸ σφάλμα του καὶ πέφτη ξανά, χωρὶς νὰ
θέλη, σημαίνει ὅτι ὑπάρχει ὑπερηφάνεια ἢ προδιάθεση γιὰ ὑπερηφάνεια, καὶ
γι ̓ αὐτὸ δὲν τὸν βοηθάει ὁ Θεὸς νὰ προκόψη.
Τὸ νὰ συναισθανθῆ
κανεὶς τὴν ἁμαρτωλότητά του, εἶναι μεγάλη δύναμη, μεγάλη ὑπόθεση. Μετὰ
σιχαίνεται τὸν ἑαυτό του, ταπεινώνεται, ἀποδίδει ὅλα τὰ καλὰ στὴν
φιλανθρωπία καὶ στὴν ἀγαθότητα τοῦ Θεοῦ καὶ αἰσθάνεται μεγάλη εὐγνωμοσύνη.
Γι ̓ αὐτὸ ὁ Θεὸς ἀγαπάει περισσότερο τοὺς ἁμαρτωλοὺς ποὺ ἀναγνωρίζουν
τὴν ἁμαρτωλότητά τους, μετανοοῦν καὶ ζοῦν μὲ ταπείνωση, παρὰ ἐκείνους
ποὺ ἀγωνίζονται πολύ, ἀλλὰ δὲν ἀναγνωρίζουν τὴν ἁμαρτωλότητά τους καὶ
δὲν ἔχουν μετάνοια
Συναίσθηση τῆς ἁμαρτωλότητος καὶ πρόοδος στὸν ἀγώνα
–Γέροντα,
ὅταν κανεὶς δὲν πηγαίνη καλὰ στὸν ἀγώνα του, εἶναι σωστὸ νὰ λέη:
«Τέτοιος εἶσαι καὶ θὰ εἶσαι. Τίποτε καλύτερο δὲν περιμένω ἀπὸ σένα»;–
Ἂν ἀντιμετωπίζη ἔτσι τὴν κατάστασή του, μπορεῖ νὰ πλανηθῆ· νὰ φθάση νὰ
πῆ: «Ὅσοι εἶναι νὰ πᾶνε στὸν Παράδεισο, θὰ πᾶνε. Ἑπομένως, γιατί νὰ
ἀγωνισθῶ;». Δηλαδὴ οἱ Ἅγιοι ἁγίασαν χωρὶς ἀγώνα; Αὐτός, ἐνῶ δὲν
ἀγωνίζεται, περιμένει νὰ διορθωθῆ, νὰ ἐλευθερωθῆ ἀπὸ τὰ πάθη του. Κάνει
σὰν ἐκεῖνον τὸν γέρο ποὺ ἤθελε νὰ φάη μοῦρα καὶκαθόταν κάτω ἀπὸ τὴν
μουριὰ μὲ ἀνοιχτὸ τὸ στόμα καὶ περίμενε νὰ πέση κανένα μοῦρο στὸ στόμα
του.
–Γέροντα, πῶς θὰ καταλάβω ἂν ἔχω πνευματικὴ πρόοδο;
–Ἂν
ἔχης συναίσθηση τῆς ἁμαρτωλότητός σου, θὰ ἔχης καὶ πνευματικὴ πρόοδο.
Ὅσο μεγαλύτερες βλέπεις τὶς ἁμαρτίες σου, τόσο μεγαλύτερη συναίσθηση θὰ
ἀποκτᾶς καὶ τόσο θὰ προοδεύης.
Ἁγ. Παϊσίου Ἁγιορείτου: ΛΟΓΟΙ Γ’ «Πνευματικὸς Ἀγώνας»-83-
Καλό ευλογημένο ξημέρωμα φίλες -φίλοι και εν χριστώ αδέλφια να έχουμε αν θέλει ο Θεός.
Γέροντα, τί θέση έχει η λογική στην πνευματική ζωή;
– Ποιά λογική;
Η κοσμική; Αυτή η λογική δεν έχει καμμιά θέση στην πνευματική ζωή.
Μπαίνουν Άγγελοι, Άγιοι από το παράθυρο, τους βλέπεις, μιλάς μαζί τους,
φεύγουν… Αν πάς να τα εξετάσης αυτά με την λογική, δεν γίνεται. Στην
εποχή μας που έχουν αυξηθή οι γνώσεις, δυστυχώς η εμπιστοσύνη μόνο στην
λογική κλόνισε την πίστη από τα θεμέλια και
γέμισε τις ψυχές από ερωτηματικά και αμφιβολίες. Γι’ αυτό στερούμαστε
τα θαύματα, γιατί το θαύμα ζήται και δεν εξηγείται με την λογική.
Αντίθετα, η πίστη στον Θεό τραβάει την θεϊκή δύναμη κάτω και
αναποδογυρίζει όλα τα ανθρώπινα συμπεράσματα. Κάνει θαύματα, ανασταίνει
νεκρούς και αφήνει με στόμα ανοικτό την επιστήμη
Όλα τα πράγματα της
πνευματικής ζωής εξωτερικά φαίνονται ανάποδα. Αν δεν αναποδογυρίση
κανείς το κοσμικό του φρόνιμα, να γίνη πνευματικός άνθρωπος, αδύνατον
είναι να γνωρίση τα μυστήρια του Θεού που μας φαίνονται παράξενα
(ανάποδα). Όποιος νομίζει ότι μπορεί να γνωρίση τα μυστήρια του Θεού με
την εξωτερική επιστημονική θεωρία, μοιάζει με ανόητο που θέλει να δη τον
Παράδεισο με το τηλεσκόπιο.
Αγίου Παΐσιου Αγιορείτου.!
Σήμερα
ο κόσμος γέμισε ασφάλειες‐ανασφάλειες, αλλά, για να είναι
απομακρυσμένος από τον Χριστό, νιώθει την μεγαλύτερη ανασφάλεια. Σε
καμμιά εποχή δεν υπήρχε η ανασφάλεια που έχουν οι σημερινοί άνθρωποι.
Και επειδή δεν τους βοηθούν οι ανθρώπινες ασφάλειες, τρέχουν τώρα να
μπούν στο καράβι της Εκκλησίας, για να νιώσουν πνευματική ασφάλεια,
γιατί βλέπουν ότι το κοσμικό καράβι βούλιαξε. Αν όμως δούν ότι και στο
καράβι της Εκκλησίας μπαίνει λίγο νερό, ότι και εκεί έχουν πιασθή από
το κοσμικό πνεύμα και δεν υπάρχει το Άγιο Πνεύμα, τότε θα απογοητευθούν
οι άνθρωποι, γιατί δεν θα έχουν μετά από που να πιασθούν. Ο κόσμος
υποφέρει, χάνεται και δυστυχώς είναι αναγκασμένοι όλοι οι άνθρωποι να
ζουν μέσα σʹ αυτήν την κόλαση του κόσμου.
Νιώθουν οι περισσότεροι μία μεγάλη εγκατάλειψη, μία αδιαφορία – ιδίως τώρα
– από παντού.
Δεν έχουν από που να κρατηθούν.
Είναι αυτό που λένε: «Ο πνιγμένος απʹ τα μαλλιά του πιάνεται».Αυτό
δείχνει ότι ο πνιγμένος ζητάει από κάπου να πιασθή, να σωθή. Βλέπεις, το
καράβι βουλιάζει και ο άλλος πάει να πιασθή από το κατάρτι. Μά, αφού το
καράβι κινδυνεύει να βουλιάξη, δεν σκέφτεται ότι και το κατάρτι θα
βουλιάξη.
Πιάνεται από το κατάρτι και βουλιάζει πιο γρήγορα! Θέλω
να πω ότι οι άνθρωποι ζητούν κάπου να ακουμπήσουν, από κάπου να
πιασθούν. Και αν δεν έχουν πίστη να ακουμπήσουν σʹ αυτήν, αν δεν
εμπιστευθούν στον Θεό, ώστε να εγκαταλείψουν τελείως τον εαυτό τους σʹ
Αυτόν, θα βασανίζωνται. Μεγάλη υπόθεση η εμπιστοσύνη στον Θεό!
Αγ. Παϊσίου Αγιορείτου: ΛΟΓΟΙ Α’ «Με Πόνο και Αγάπη» ‐ 16 ‐
Τι έχει πει ο Άγιος Παΐσιος για τα άσχημα όνειρα,
Όταν βλέπεις άσχημο όνειρο, ποτέ να μην εξετάζεις τι είδες, πώς το
είδες, αν είσαι ένοχη, πόσο φταις. Ο πονηρός, επειδή δεν μπόρεσε να σε
πειράξει την ημέρα, έρχεται την νύχταΕπιτρέπει καμιά φορά και ο Θεός να
μας πειράξει στον ύπνο, για να δούμε ότι δεν πέθανε ακόμη ο παλιός
άνθρωπος. Άλλες φορές πάλι ο εχθρός πλησιάζει τον άνθρωπο στον ύπνο του
και του παρουσιάζει διάφορα όνειρα, για να στενοχωρηθεί, όταν ξυπνήσει.
Γι΄ αυτό ...
Θυμάμαι μία άλλη περίπτωση πάλι, στην Κόνιτσα, όταν ήμουν στην Ιερά Μονή Στομίου.
Μετά την Πανήγυρη της Παναγίας στις 8 Σεπτεμβρίου, οι προσκυνητές τα
είχαν αφήσει όλα άνω‐κάτω. Εκεί που τακτοποιούσα κάτι, βλέπω, κάθησε η
αδελφή μου και μία άλλη κοπέλα να συμμαζέψουν. Αυτή η καημένη είχε ακόμη
δύο αδελφές –
η μία μικρότερη – οι οποίες είχαν παντρευτή, και αυτή είχε μείνει ακόμα ανύπανδρη.
Τί φιλότιμο είχε! Κάθησε και τα τακτοποίησαν όλα και στο τέλος μου λέει: «Αν χρειάζεται,
Πάτερ, να καθήσουμε να κάνουμε και τίποτε άλλες δουλειές». «Τόσο πολύ
φιλότιμο!». λέω μέσα μου. Πάω στο Εκκλησάκι και λέω με όλη την καρδιά
μου: «Παναγία μου, οικονόμησε την εσύ. Εγώ δεν έχω τί να της δώσω» –καί
να είχα, δεν θα το δεχόταν κιόλας. Έ, μόλις πήγε στο σπίτι της, την
περίμενε ένας που ήμασταν στρατιώτες, ένα πολύ καλό παιδί, κομμάτι
μάλαμα και από καλή οικογένεια. Παντρεύτηκαν, μία χαρά! Πώς την πλήρωσε η
Παναγία!
Αγίου Παΐσιου Αγιορείτου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου